QUINSO
Effectieve marketing voor en door medewerkers

De aardappel in 2037
‘Bij Baggr zeggen ze wat ze doen en doen ze wat ze zeggen. Trudy neemt de lead met haar team en leidt ons door het proces wat Marketing heet. Ze begrijpen onze business en vertalen dit naar concrete actie. Een echt partnership wat ons op de kaart heeft gezet.’
Hubert Wezenberg, Managing Partner bij Quinso
Vraag vanuit Quinso
  • Het vergroten van de naamsbekendheid van Quinso
  • Het onderhouden van relaties met bestaande klanten
  • Het bevorderen van de verkoop SAP software bij bestaande SAP-klanten in de maakindustrie en groothandelsbranche
Wie zijn we, waar staan en gaan we voor?

Naamsbekendheid verhogen start met het kennen van je merk. Helder weten wat je onderscheidende krachten zijn. Het naar boven halen van je kernwaarden. Weten waar je voor staat en waar je voor gaat. Verwoord in een corporate story. Aangezien dat nog niet helder was, zijn we door middel van diepte-interviews samen met Quinso en hun klanten gaan graven. Dit leidde tot het zogenoemde brandhouse van Quinso. In een sessie met het hele Quinso team zijn we gekomen tot concrete merkbeloften: de Quinso waarmakers! Die naast het merkverhaal, nu het uitgangspunt zijn voor alle communicatie naar klanten.

We wilden structureel effectief marketing inzetten én dat het van iedereen werd. Dat de medewerkers van Quinso steeds meer de ambassadeursrol zouden opnemen in het uitdragen van de krachten van Quinso. Naast dat we met het Quinso team en klanten groeven naar het unieke van het merk, hebben we de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor Quinso in beeld gebracht. En zijn we zo gekomen tot een marketingstrategie.

Op basis van het hele graafproces, zijn we tot zes bewegingen gekomen ter bevordering van de groei van Quinso.

Co-creatie

De analyse was afgerond, alle inhoud lag klaar om te komen tot een concreet marketing- en communicatieplan. Niet een plan van alleen de marketingmensen, maar een plan waar alle mensen van Quinso een actieve rol in zouden hebben.

De marketingstrategie en de contouren van het plan werden gedeeld met alle collega’s met de vraag wie wat op wilde pakken. Zo tekenden mensen in voor het schrijven van visie- of technische blogs en het ontwikkelen en geven van webinars. Het aanleveren van content voor de social kanalen en ook het plaatsen van de content op de social kanalen. Het brainstormen over proposities. Het regelen van goedkeuring bij klanten voor klantverhalen en video’s. Marketing werd van iedereen. We kwamen tot een communicatiekalender waarbij direct inzichtelijk was wie wat oppakte. En natuurlijk met marketing als de motor die het geheel draaiend houdt, stimuleert en motiveert waar nodig.

Elk jaar een stap verder

Eind 2016 zijn we gestart. En op dit moment, 2024, zijn we nog steeds verantwoordelijk voor de complete merk, marketing, communicatie en zelfs PR-activiteiten binnen Quinso. Samen met het team van Quinso!

We begonnen in 2017 met het ontwikkelen van een merkstrategie, merkverhaal en brand house. We voegden daar gedurende het jaar de volgende elementen aan toe:

  • Interne merkbeleving: het komen tot merktbeloftes en daarbij enthousiasmeren van het Quinso team om een bijdrage te leveren aan merk en marketing
  • Klantbeleving: het uitdragen van de merkwaarden en beloftes in de externe communicatie
  • Het organiseren van events en webinars
  • Contentmarketing: het ontwikkelen van waardevolle relevante content en deze verspreiden op het juiste moment, op de juiste plek bij de juiste personen

In 2018 gingen we verder en deden we de volgende vervolgstappen:

  • In contentmarketing, gingen we werken vanuit centrale thema’s, om nog relevanter voor de doelgroep te zijn
  • Er vond meer interne communicatie plaatsen over de marketingactiviteiten
  • De inzet van social media ging van ad hoc naar structureel
  • We organiseerden een eigen Quinso event
  • En we wisten ook de media goed te vinden: partnership Orbis and SafetoBike Senior

Elk jaar maken we een professionaliseringsslag. Zo gaan we dit jaar aan de slag met marketing automation, social selling en accountbased marketing. Alles wat nodig is om organisaties binnen de maakindustrie en groothandel naar Quinso toe te trekken als dé SAP-partner om mee samen te werken.

Resultaten

Het ultieme doel is natuurlijk het bereiken van het gewenste resultaat. Wat hebben we zoal neergezet voor Quinso:

  • Veel waardevolle content o.a. verschillende klantverhalen en video’s, blogs, vlogs, events, webinars, nieuwsbrieven en meer dan 20 publicaties
  • Aantal websitesessies en websitebezoekers zijn verdubbeld
  • Het social click through is vervijfvoudigd ten opzichten van 2017
  • Aantal volgers op LinkedIn gestegen met 40%
  • Op LinkedIn een totaalbereik van bijna 300.000 in 2018
  • In 2018 hebben we door de inzet van merk en marketing 2 nieuwe klanten mogen verwelkomen

Ben jij net als Quinso op zoek naar een geoutsourcete marketingafdeling? We gaan graag met én voor je aan de slag!

Quinso is een consultancybureau gespecialiseerd in SAP-software oplossingen voor de industrie en groothandel. Van allesomvattende oplossingen die het gehele proces bestrijken, tot afzonderlijke modules voor specifieke onderdelen van het proces. Zij helpen organisaties om te komen tot efficiënte, duurzame en risicobestendige bedrijfsprocessen op het gebied van financiën, inkoop, verkoop, productie, logistiek, services, planning, transport en meer. Van top tot shopfloor. De dienstverlening reikt van business consulting tot implementatie. Als lid van de ORBIS familie bieden wij de volledige suite van SAP oplossingen.

ACOREL
Een raak merkverhaal en heldere merkbelofte
ACOREL
Leadgenererend e-book

Meer klantverhalen

FUTUREPROVE
Een futureprove merkverhaal

ACOREL
Leadgenererend e-book

ACOREL
Een raak merkverhaal en heldere merkbelofte

QISS-IT
Toekomstgerichte positionering