In deze 7 stappen til je jouw SEO resultaten naar een hoger niveau

Search Engine Optimalisation, kortgezegd SEO, is het proces om een website of pagina hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Hoe beter de content, autoriteit en techniek, hoe hoger de positie in zoekmachines. In een eerdere blog over SEO leerden we je hoe je de leesbaarheid van je content verbetert. En in een tweede blog vertelden we dat zoekmachine optimalisatie onmisbaar is voor een vindbare website. Met een overzichtelijk SEO checklist waarmee jij jouw content vindbaar maakt door middel van zoekwoorden en linkbuilding. In die blogs gaven we je de basis. In deze blog gaan we nog een stapje verder. Een volledig stappenplan verder zelfs. Wij leggen je in 7 stappen uit hoe je de SEO zoekresultaten van je organisatie naar een hoger niveau tilt. En daarmee meer bezoekers uit je doelgroep via organische zoekresultaten genereert.

Helaas kost het concurreren om SEO-autoriteit te worden (vooral in drukke markten) veel tijd. Daarom is het belangrijk om te weten waar jouw prioriteiten liggen en wat je organisatie doelen zijn. Je zal hierin keuzes moeten maken. Dit stappenplan bevat 7 concrete stappen om aan de slag te gaan met SEO en te bouwen aan een hogere positie in Google.

Het maakt een groot verschil voor je organisatie als je bovenaan de zoekresultaten staat. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen zelden doorscrollen naar de lagere zoekresultaten. Daarnaast klikken de meeste mensen zonder na te denken altijd op een van de eerste posities. Dus als je in de top 5 komt op van de zoekresultaten, dan ontdekje vast en zeker dat je business gaat groeien. Want dit zorgt voor meer verkeer naar jouw website van mensen die specifiek op dit onderwerp zoeken. Je bezoekersaantallen zullen stijgen. En meer bezoekers betekent een grotere kans op conversies en daarmee meer omzet.

In deze 6 stappen til je jouw SEO resultaten naar een hoger niveau

De stappen zijn:

  • Stap 1: doelen stellen
  • Stap 2: nulmeting
  • Stap 3: technische SEO verbeteren
  • Stap 4: zoekwoordenonderzoek
  • Stap 5: huidige content optimaliseren
  • Stap 6: nieuwe content ontwikkelen
  • Stap 7: continu optimalisatie
Stap 1: Doelen stellen en KPI’s bepalen

Een succesvolle SEO-strategie bevat realistische doelen en prestaties die goed meetbaar zijn. Je stelt de vragen ‘Wat willen we bereiken?’ en ‘Hoe gaan we dit meten?’. In de eerste stap ga je je doelen concreet en SMART maken. Bij SEO gaat het voornamelijk om concrete doelen omtrent (1) het vergroten van online zichtbaarheid bij je (potentiële) klanten en (2) het aantrekken van deze potentiële klanten naar de website.

Daarna ga je de Key Performance Indicators (KPI’s) bepalen. Je bepaalt wat je precies wilt meten en welke parameters je daarvoor in de gaten gaat houden.

KPI’s kunnen zijn:

  • Zoekmachine zichtbaarheid: hoe vaak je website zichtbaar is in de zoekresultaten
  • Click Through Rate: wat is de verhouding tussen het aantal aan personen die jouw website in de zoekresultaten zien en doorklikken naar jouw website?
  • Hoeveel organisch verkeer per maand naar website? Dit zijn websitebezoekers die uit ‘gratis’ verkeer komt uit de zoekresultaten van een zoekmachine
  • De tijd dat bezoekers die via Google op je website komen, en blijven
  • Het aantal pagina’s dat bezocht wordt door een bezoeker die via Google op je website gekomen is
  • Bounce rate: percentage van websitebezoekers dat binnen enkele seconden weg gaat zonder actie te ondernemen (pagina relevantie)

SEO doelen stellen en concreet maken is lastig en afhankelijk van verschillende factoren. Zoals historische data van je organisatie en de branche waarin je actief bent met je organisatie. Maar ook de beschikbaarheid van capaciteit en budget voor bijvoorbeeld contentcreatie en -optimalisatie. Deze informatie zul je inzichtelijk moeten maken om vervolgens realistische doelen te formuleren.

Voor het stellen van doelen, heb je ook een nulmeting nodig. Maar als eerste stap nadenken over doelen geeft richting aan het uitvoeren van een nulmeting. Stap 1 en 2 vallen daarom bij veel organisaties samen.

Stap 2: nulmeting

Om te weten hoe je organisatie er nu voor staat en om doelen concreet te maken adviseren wij een nulmeting. Dit is een rapport waarin de actuele SEO-prestaties van de website staan. Samen met een zoekwoordenonderzoek of zoektermanalyse geeft deze nulmeting ook inzicht in de kansen die er liggen voor online vindbaarheid en het aantrekken van meer relevante bezoekers.

Door in stap 1 de prioriteiten en organisatiedoelen helder te hebben met de belangrijkste punten voor de organisatie, zorg je dat je een gerichte deskanalyse kan doen. In deze nulmeting kijk je onder andere naar het aantal pagina’s van je website dat Google leest en indexeert, je websiteverkeer, klikken en gemiddelde posities. Maar ook zoekwoorden waar de organisatie nu op gevonden wordt, wie de concurrentie is, zoekvolume, moeilijkheidsgraad etc.

Daarnaast maak je ook een analyse over de technische SEO prestaties van de website. Technische SEO is niets meer dan de ’technische kant’ van je website. Denk hierbij aan de permalink structuur, sitemaps, de laadtijd van je website en eigenlijk alles wat er bij komt kijken. Google hecht veel waarde aan een goede technische kant van de website, omdat de technische SEO gebruikt wordt voor het vinden en indexeren van jouw content.de technische SEO gebruikt wordt voor het vinden en indexeren van jouw content.

Met deze nulmeting weet je ook wat realistische doelen zijn. Iedereen wil natuurlijk op de eerste organische plek staan, maar er is helaas maar één plek beschikbaar. Een doel kan dus zijn dat je voor bepaalde zoekwoorden in de top 5 wilt komen te staan, omdat dat wel realistisch en haalbaar is.

Stap 3: technische SEO verbeteren

Als de nulmeting goed is uitgevoerd, komt er ook een lijst van technische verbeterpunten tot stand. Dit zijn dingen als niet functionerende links op de site of ontbrekende pagina titels en/of beschrijvingen, maar ook technischere verbeterpunten zoals verkeerde stukken code op de website. Vaak zijn de meeste punten zelf op te lossen, maar soms heb je een website-ontwikkelaar  nodig om dit op te lossen.

Test na elke aanpassing op de website of de technische SEO verbeterd is. Dit kan met verschillende tools, zoals Semrush of Pagespeed Insight. Ook bestaat er een tool van Google zelf, Search Console. Hiermee krijg je de site gegevens die Google meet. Dit zijn ook de gegevens die Google meeneemt in de uiteindelijke ranking van je website. Hieronder zie je een screenshot van het programma Semrush. Zoals je ziet krijg je met het programma uitgebreide analyses over hoe je website er voor staat op technisch gebied.

Zie het verbeteren van de technische SEO als de basis van elk SEO project. Door dit op orde te hebben is het makkelijker om de volgende stappen ook goed uitvoeren. Houd er rekening mee dat er belangrijke beslissingen genomen moeten worden die de structuur van de site kunnen veranderen. Denk hierbij aan het verplaatsen of verwijderen van pagina’s die niet goed zijn voor de site. Hierbij moet goed nagedacht worden over wat er gedaan moet worden aan de site en dat er aan de juiste onderdelen tijd wordt besteed.

Op de afbeelding hierboven zie je wat een tool zoals Semrush voor inzichten geeft.

In deze 6 stappen til je jouw SEO resultaten naar een hoger niveau

Stap 4: zoekwoordenonderzoek

In de volgende stap is het belangrijk om een concrete korte lijst met zoekwoorden te creëren. Dit zijn zoekwoorden die voor de organisatie belangrijk zijn en waar je goed op gevonden wilt worden. Maar ook zoekwoorden die de potentiële klant gebruikt in hun ‘zoektocht’. Feedback van (potentiële) klanten is hierbij ook van grote toegevoegde waarde. Waar zochten zij op toen ze bij je organisatie terecht kwamen? Wat zijn hun vragen en behoeftes?

Dit kun je deels uit de nulmeting halen, maar het bevragen van deze doelgroep geeft zeker nieuwe inzichten voor het concretiseren van de belangrijkste zoekwoorden.

Stap 5: huidige content optimaliseren

Met een concrete lijst van de juiste zoekwoorden optimaliseer je de huidige pagina’s op de website. Want deze worden al continu door Google geïndexeerd. Het is dus belangrijk dat deze pagina’s relevant zijn en ze matchen met de juiste zoekwoorden, doelgroep, vraag en inzicht. Als bezoekers via Google op deze pagina komen en niet vinden wat ze zochten, haken ze af (websiteverlaters of bouncers genoemd). En dat afhaken heeft weer een negatief effect op de toekomstige zoekresultaten. Google zal de pagina dan minder snel aanbevelen aan toekomstige zoekers. Je zakt dan naar een lagere positie in de zoekresultaten.

Dus ook bij de huidige websitepagina’s moet je vragen stellen. Zijn ze nog relevant? Wat willen we bereiken met deze pagina’s? Voor welke doelgroep? Hoe doen de pagina’s het nu in de zoekresultaten (nulmeting)? 

Stap 6: nieuwe relevante content ontwikkelen

Als het goed is heb je nu een duidelijk beeld van de zoektermen waarop je wil dat je organisatie gevonden wordt, welke zoekwoorden (voldoende of onvoldoende) gedekt worden door bestaande content en welke zoekwoorden niet gedekt worden. Om ook gevonden te worden op de niet gedekte zoekwoorden raden we aan om nieuwe content te ontwikkelen. Kwaliteit gaat hierbij boven kwantiteit.

Ontwikkel blogs of artikelen die ingaan op klantinzichten en vragen of wensen van de potentiële klant beantwoordt. Kwalitatieve content en SEO betekent dat het aansluit bij hun behoefte. Én dat de potentiële klant daardoor je organisatie ziet als een aanbieder van de oplossing van hun probleem of wens.

Daarnaast gebruiken wij bij het ontwikkelen van content onze SEO checklist. Deze checklist bevat alle belangrijke SEO aspecten om ervoor te zorgen dat de content maximaal SEO proof is.

Stap 7: continu optimalisatie en monitoring

SEO is en blijft een continu optimalisatieproces. Het is een lange termijn traject. Om de doelen te behalen is het noodzakelijk om de voortgang te monitoren en continu te optimaliseren. Resultaten zijn vaak pas te zien na 6 tot 9 maanden.

Het altijd veranderende algoritme van Google, de veranderende behoeften van de doelgroep en business focus van je organisatie zorgen ervoor dat je stappen 1 t/m 5 jaarlijks moet blijven herhalen.

Wij helpen je

Bij Baggr helpen we je bij het verbeteren van jouw zoekmachineresultaten. Dit stappenplan hebben wij voor meerdere klanten met succes uitgevoerd. Wat we hierin voor je kunnen betekenen?

  • Advies geven en helpen met het bepalen van de doelen en KPI’s
  • Een analyse en de nulmeting maken met behulp van speciale SEO tooling. En op basis daarvan advies geven over realistische doelen
  • Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren door data te verzamelen, input op te halen bij de juiste personen en afdelingen en een zoekwoordenlijst te ontwikkelen.
  • Analyse en optimalisatie van de huidige content
  • Ontwikkelen van content op niet ‘gedekte’ zoekwoorden en klantinzichten. In de contentvorm die past bij de inhoud en het doel: blogs, artikelen, ebooks, checklisten, video’s enz.
  • Zorgen voor doorlopende monitoring en advies op SEO optimalisatie.

Wil je hiermee aan de slag en kun je wel wat advies gebruiken? Neem contact met ons op via tim@baggr.nl of gebruik onderstaande knop om direct een afspraak van een half uur in te plannen met Tim om hierover te sparren.