outbound marketing

Waarom outbound marketing van toegevoegde waarde is

Social media marketing, affiliate marketing, in- en outbound marketing… Marketing, marketing en marketing, we raken er gewoon niet over uitgepraat. In de vorige blog gaf ik je 4 tips over hoe je inbound marketing krachtig kan inzetten. Deze vorm van marketing heeft vele voordelen ten opzichte van traditionele marketing. Alleen met content die toegevoegde waarde heeft voor jouw potentiële klanten creëer je verkeer en leads.

Moet je outbound marketing nu meteen de deur uit doen? Nee, zeker niet! Ik quote mezelf: “Een goede combinatie van inbound en outbound marketing kan juist meer resultaat opleveren. Want al zijn outbound strategieën steeds minder efficiënt, ze zijn nog steeds heel nuttig voor branding en/of ter ondersteuning van inbound marketing.”

Met outbound marketing, een vorm van push-marketing, benader je actief jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door het inzetten van direct mail, telemarketing, advertising en bannering. Jij als marketeer kiest het onderwerp, het kanaal, het contactmoment of de tijd van communicatie.

Waarom dan?

Bij outbound marketing ben je zeker van een grotere stroom aan leads. Hoe meer hoe beter. Maar wat is de kwaliteit van deze leads? Zijn dit echt de klanten die je zou willen? De klanten of leads die je zou willen zijn een weerspiegeling van je buyer persona. Zij zijn tevreden met jouw diensten en genereren het grootste deel van jouw inkomsten. Zij verdienen daarom de aandacht en effort van sales.

Maar hoe levert outbound marketing dan een toegevoegde waarde aan je marketingstrategie, zonder 10 stappen terug te gaan naar de ouderwetse push & send marketing?

Gezien en gevonden worden

Ben je net begonnen als bedrijf? Is marketing nog nieuw voor je? Of start je net met je contentstrategie of contentmarketing? Dan is de eerste stap ervoor zorgen dat je goed vindbaar en bekend bent bij je doelgroep. Je merkverhaal is misschien al sterk en krachtig, en je blogs en artikelen zijn van toegevoegde waarde voor je doelgroep, maar als je nog geen bereik hebt omdat je niet zichtbaar bent, dan word je nooit gevonden. Onderstaande punten zijn dan zeker van toepassing op jouw organisatie. Maar ook voor bestaande bedrijven kan outbound marketing helpen bij het behalen van doelstellingen.

Betaalde campagnes

Zet bijvoorbeeld betaalde campagnes in om zo meer traffic, awareness en bekendheid te genereren. Hiervoor kan je Google Adwords of Advertentie gebruiken, maar ook campagnes op social media, online advertorials op andere websites of doelgerichte bannering. En vergeet de conventionele kanalen niet. Ook print, radio of televisie doen het in bepaalde gevallen erg goed.

  1. Eigen kanalen inzetten

Neem zelf de touwtjes in handen bij het vergroten van de kwaliteit van leads. Hoe? Met campagnes op social media. Daarmee kun je namelijk targetten op je eigen doelgroep. Je zal meteen het verschil merken: je creëert leads die wél binnen jouw doelgroep vallen. Dus, ga vooral door met het inzetten van betaalde campagnes, zoals adverteren op Facebook of LinkedIn. Deze manier van outbound marketing is namelijk nog steeds een groot onderdeel van marketingstrategieën bij veel bedrijven.

  1. Retargeting

Een andere vorm van outbound marketing is retargeting. Door middel van een koppeling tussen je website en het advertentiebeheer van verschillende kanalen (Facebook, LinkedIn, bannering) ziet de doelgroep relevante advertenties, nadat ze jouw website bezocht heeft. Deze advertenties kunnen als reminder dienen voor de websiteverlater, om later alsnog terug te keren naar jouw site. Op deze manier biedt je relevante content aan, zonder dat jouw doelgroep het ervaart als spam.

  1. Externe bannering of advertorials

Wanneer blijkt dat jouw doelgroep op specifieke plekken te bereiken is, kan je proberen ze daar te benaderen of awareness te creëren. Denk hierbij aan vakbladen en brancheplatformen waar zij zelf naar toe gaan om bepaalde kennis op te halen. Plaats eens een blog, of koop een advertorial in. Of kies voor bannering op deze platforms en websites. Op deze manier koop je zichtbaarheid en bereik bij deze kanalen, en creëer je awareness voor jouw kennis, producten of diensten.

Efficiënter voor korte termijn resultaten

Inbound marketing vraagt om een lange adem. Door het langzaam door de funnel heen trekken van jouw potentiële klanten kan het een tijdje duren voordat je zichtbaar resultaat hebt. Houd rekening met een periode van 6 maanden tot 1 jaar. Om hier dus de vruchten van te plukken heb je als marketeer, maar ook als sales, geduld nodig. Terwijl sales juist continue leads wil binnen halen. Met outbound marketing kan je juist op korte termijn resultaten boeken door direct campagnes te starten.

Een goede mix van in- en outbound

Door het continue meten en monitoren van de outbound campagnes zie je snel wat werkt en wat niet. Zorg dat je tegelijkertijd ook actief bent met inbound marketing uitingen. Het één heeft namelijk effect op het ander. Een voorbeeld: door het inzetten van advertenties waardoor relevante mensen je blog lezen op je website, krijg je meer website verkeer. Dit heeft weer invloed op je SEO, omdat je website waardevoller wordt en het beter gezien wordt door Google. Zo kom ik weer bij het gezien en gevonden worden.

Blijf bij je marketing stappen altijd logisch nadenken. Zijn campagnes succesvol? Realiseer je echt een groter bereik binnen jouw doelgroep? Ga er dan zeker mee door. Blijf aan je naamsbekendheid en branding werken door paid advertisement, en zorg dat je de doelgroep binnenhaalt en vasthoudt met inbound marketing. Combineer blogs op je eigen website met betaalde advertorials op platformen die jouw doelgroep bereiken.

Hoe doet Baggr dat?

Hier bij Baggr zetten wij zowel inbound als outbound marketing in. We gebruiken online campagnes en bannering voor een groter bereik en meer awareness. We schrijven content voor de doelgroep, zoals blogs en whitepapers waarmee we ons profileren en leads genereren. Ook betaalde advertorials en bannering op externe websites worden ingezet om de doelgroep te bereiken.

De leads komen dus zowel van outbound als inbound marketing. Het is in beide gevallen heel belangrijk dat we deze leads aandacht geven en aan ons binden (verder de funnel in krijgen).

Werk jij ook met een combinatie van outbound en inbound marketing? Ik ben benieuwd, vertel@baggr.nl! Ben je toch nog benieuwd wat jij met inbound marketing voor elkaar kan krijgen? Lees dan mijn vorige blog hierover. En als je dan nog op zoek bent naar andere middelen om meer leads te genereren, zie hier dan wat we allemaal nog meer kunnen doen! Of neem direct contact met ons op. We helpen je graag.