inbound marketing

De kracht van inbound marketing

Zoals ik in de vorige blog al aangaf, is de spanningsboog van mensen enorm kort. Binnen 2 seconden moet je kunnen scoren en binnen 10 seconden zou je de persoon moeten kunnen overtuigen. Waarschijnlijk ben je nu al van plan om deze intro over te slaan en linearecta de opsomming hieronder te lezen. Snel, kort, efficiënt en relevant, dat is wat je zoekt. Is het niet?  Maar wat is de kracht van inbound Marketing, waardoor je klanten kan aantrekken en binden?

Daarom is het niet gek dat outbound Marketing, oftewel traditionele marketing (telemarketing, tv- en radioreclame, kranten advertenties en direct mail) niet echt meer werkt voor veel bedrijven. Er is namelijk 1 ding dat bij deze marketingmiddelen erg laag is: persoonlijke relevantie voor de ontvanger. Is het voor jou niet relevant? Waarschijnlijk heb je je aandacht al weer ergens anders op gevestigd. Daarbij niet zeggende dat je outbound marketing meteen de deur uit moet gooien. Nee, een goede combinatie van inbound en outbound marketing kan juist meer resultaat opleveren. Want alhoewel outbound strategieën steeds minder efficiënt werken, is het echter (nog wel) nuttig voor branding en/of ter ondersteuning van inbound Marketing. Maar hierover in een volgende blog meer, want we duiken eerst in inbound Marketing.

Wat is inbound marketing?

Inbound Marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen en is eigenlijk al jaren een bekende term in marketingland. Desondanks zijn er veel bedrijven die het nog niet toepassen, of er niet de resultaten uit halen die ze wel hadden verwacht. Want het is toch wel even jezelf er aan vastgrijpen, veel inspanningen verrichten en dit voor een lange periode vasthouden. Inbound Marketing is een lange termijn strategie die een lange rijpingsperiode heeft. Je plukt er niet meteen de vruchten van. En dat is lastig te verkopen als marketeer.

Maar hoe dan?

Want als marketeer of salesprofessional sta je voor de uitdaging om jouw bedrijf/organisatie en merk te laten groeien. Klanten aantrekken en behouden. Maar soms zie je door alle strategiebomen het bos niet meer. Want wat moet je doen en wat levert het meeste op? Hoe ga je met deze razendsnelle tijd mee? Inbound Marketing gaat over het creëren van thoughtleadership, organische zichtbaarheid en sociale reikwijdte. De kracht van inbound Marketing ligt in de combinatie van content marketing, SEO, social media, marketing automation (lead nurturing) en monitoring. Om dit te realiseren moeten de verschillende onderdelen wel goed met elkaar samenwerken en moet je uitgaan van je eigen kennis en kunde (de basis voor thoughtleadership).

Gevonden worden door potentiële klanten

Je gaat gevonden worden door het bieden van zinvolle en handige informatie voor jouw doelgroep. Wanneer je interessante informatie deelt vinden klanten het de moeite waard om met je in contact te blijven gedurende de gehele inspiratie-, oriëntatie- en vergelijkingsfase. Maar dit is wel informatie waarvan jíj kan zeggen, waarvan jij weet, dat je de expert bent. Het moet dus een goede match zijn tussen jouw expertise en waardevolle informatie voor de doelgroep. Content waar je doelgroep iets aan heeft zijn blogs met tips of nieuwe inzichten, FAQ’s, whitepapers, case studies etc.

Je website als leadgenerator

Maar liefst 80% van de mensen gaat eerst online op zoek naar informatie over een product of dienst, alvorens ze tot aanschaf over gaan. Het converteren van bezoekers van je website naar klanten (met behulp van marketing automation, leadmanagement en lead nurturing) is dus onderdeel van inbound Marketing. Jouw website is een van de belangrijkste marketing en sales tools om online leads mee te genereren. Op jouw website biedt je waardevolle content aan die relevant is voor de doelgroep (quick tip: zorg dus voor goede buyers persona’s van jouw doelgroep). Het enige wat je er voor terugvraagt is zijn/haar e-mailadres. Zo kan je precies op het juiste moment en via het juiste kanaal relevante vervolg content communiceren. Op deze manier wordt een anonieme bezoeker een lead en werk je toe naar hun aankoop.

In het kort de kracht van inbound marketing
  • Denk vanuit je klant: het personaliseren van je marketinguitingen en je marketinginhoud naar potentiële prospects en klanten is belangrijk
  • Ben de expert: het belangrijkste is dat je waarde toevoegt voor je prospect en klant. Waarde ontstaat door het delen van content die zinvol en behulpzaam is voor hen
  • Behoud het contact: het doel moet zijn dat een potentiële klant met je in contact wil blijven
  • Gebruik altijd een call-to-action: zorg ervoor dat de klant in actie komt, de call-to-action dient een verlengde te zijn van je content

Nu verwacht je natuurlijk een knetter goede call-to-action onder deze blog, of niet? Ik zou je natuurlijk kunnen verwijzen naar onze visie, of hoe wij vanuit de pijlers Graven, Gronden en Groeien Baggren bij onze klanten. Maar wij houden meer van persoonlijk contact. Dus als je meer interesse hebt om te sparren over marketing en hoe wij jouw bedrijf daar bij kunnen helpen, nodigen wij je graag voor een kopje koffie! Hoe je ons kan bereiken? Door snel op onderstaande button te klikken of te bellen met Trudy op 06-51475192.