4 tips om nu de basis te leggen voor Artificial Intelligence

De wonderenwereld van marketing en technologie… het is fascinerend en ontzettend snel. Ik was vorige maand aanwezig bij ‘Leadgeneration in 1 Day’, een inspirerende dag vol met vakjargon, zoals lead nurturing, disruptive selling, marketing automation, warme leads, digital selling en ga zo maar door.

Wat zeker ook aan bod kwam was het onderdeel ‘Artificial Intelligence’, kunstmatige intelligentie. Iets wat ik mij alleen nog maar kan inbeelden in supersonische laboratoria, Silicon Valley of op de maan. Ver weg dus. Iets waar ik nog niet bewust mee in aanraking ben gekomen. En daarbij zeg ik bewust, want nu ik er over nadenk, toch is het al dagelijks om mij heen. ’s Ochtends stap ik in de auto en weet ik door Google Maps precies hoe lang mijn rit naar kantoor zal zijn. Spotify geeft mij een seintje als mijn favoriete band een nieuw album ‘dropped’ en Netflix weet altijd precies wat ik nodig heb op vrijdagavond als ik op de bank plof.

“Digital Darwinism is unkind to those who wait“

We kunnen wel zeggen dat we inmiddels ons allemaal bewust zijn van de toenemende snelheid waarmee technologie evolueert. Niet alleen binnen bedrijven maar ook gewoon in de keuken van de consument. Het transformeert de manier waarop wij ons leven leiden, maar ook hoe we met elkaar omgaan. Al onze consumptiepatronen worden zichtbaar en onzichtbaar bijgehouden. Wat het makkelijker maakt om routine inkopen te doen, maar wat ook weer ‘eng’ is voor veel consumenten. Want willen we echt dat men zo veel over ons weet? Daarnaast is het voor vele ook nog een ver-van-mijn-bed-show en eigenlijk nog een vaag begrip. Dat geldt voor de consument, maar ook binnen bedrijven die willen groeien en mee willen gaan met de toekomst blijft het onduidelijk en soms onbegrijpelijk. Want hoe doen we dat dan? Wij zijn maar een klein bedrijf, dat geldt toch allemaal niet voor ons? We weten niet waar we moeten beginnen…

Want terwijl bedrijven blijven streven naar relevantie, proberen ze voortdurend bij te blijven met nieuw consumentengedrag en nieuwe technologie. Maar een van de grootste problemen daarvan is echter dat technologie zowel een deel van de oplossing is als de reden voor het probleem.

Een nieuwe tijdperk

Adapt to change is het nieuwe motto van het digitale tijdperk. Dit is wat velen het tijdperk van ‘Digital Darwinism’ noemen. Digital Darwinism, weer een nieuw hip vakjargon woord. Maar desalniettemin precies wat er gebeurd. Een tijdperk in de wereldgeschiedenis waarbij technologie en de samenleving sneller veranderen dan de mate waarin bedrijven zich tegelijkertijd kunnen aanpassen. “Digital Darwinism is unkind to those who wait”. Aanpassen of sterven… daar komt het op neer. Maar hoe dan? Het budget om te investeren in bots, tools en implementatietijd ligt niet voor het oprapen. De investeringen wegen niet op tegen de korte termijn resultaten. Maar hoe begin je toch nú met aanpassen? Wat zijn de stappen die je nu al kunt ondernemen om in ieder geval mee te gaan met de flow, in plaats van het tegen te werken? Ook bij Baggr zijn we daar mee bezig. Want als klein bureau kan je niet zomaar alle tools en licensies inkopen die duizenden euro’s per maand kosten. Dus hoe doen we dat en wat willen we nog meer doen?

Waar het om draait is dat de basis steady is. Zorg voor een goede basis voordat je de ruimte in wilt schieten met AI. Dus waar begin je, welke basis leg je? Ik zet een paar korte tips & tricks op een rij:

1. Data

Data, data, data. Begin nu met data verzamelen, niet morgen. Verzamel je klantdata uit CRM en ERP. Voeg daar je secundaire data, je ‘digital exhaust’ aan toe. Voorbeelden hiervan zijn klantinteracties en -processen. Hier komt een groot deel van Marketing Automation in terug. En als laatste hebben externe databronnen (wat zijn de interesses, hoe was het weer op dag X, alles wat relevant zou kunnen zijn, etc) ook een rol in het in beeld krijgen van je klantinzichten. Hier bij Baggr doen we dat door klein te beginnen. We monitoren onder andere de resultaten van sociale berichten, meten sociale interacties met klanten, online campagnes en offline contactmomenten. Deze data wordt verzameld en geanalyseerd. Zo krijgen we steeds meer inzichten in de (potentiële) klant. Maak het opstarten vooral niet te groot voor jezelf. Begin klein en bouw langzaam uit.

2. Right time, right place

Ben altijd bewust van de combinatie juiste boodschap/tijd/plek/kanaal/middel voor de juiste persoon. Maar kijk hierbij naar wanneer het voor de klant de juiste mix is en niet naar wat er op internet verteld wordt. Gebruik hiervoor je data, wanneer heeft hij de mail de vorige keer geopend? Kijk dus dieper naar de data die je aan het verzamelen bent. Kan je hier bepaalde gedragspatronen in terugvinden. Ben niet bang om te testen met andere kanalen/tijden/middelen. Zorg dan wel dat je de data die daar uit komt goed analyseert en je focus houdt op de doelgroep.

3. Personalisatie

Gooi ‘One size fits all’ de prullenbak in. Persoonlijke benadering is niet nieuw maar wordt vaak alsnog vergeten. Zorg ervoor dat jij je prospects persoonlijk benaderd om een vertrouwensband op te bouwen. Door de overflow aan informatie die mensen dagelijks digitaal te zien krijgen, is de aandachtspanne aanzienlijk afgenomen. Binnen 2 seconden moet je kunnen scoren en binnen 10 seconden zou je de persoon moeten kunnen overtuigen. Dan is het wel duidelijk dat een algemeen praatje niet zal werken. Wij kijken altijd naar de toegevoegde waarde van de contactmomenten die we met klanten proberen te creëren. Wat heeft de klant er aan, what’s in it for them?

4. Marketing & Sales Alignment

Zorg voor een goede relatie tussen Marketing en Sales. Zolang Sales niet de juiste informatie ontvangt, wordt het creëren van een vertrouwensrelatie met de klant lastig. De data die je hebt moet meewerken aan het vertrouwen, niet tegenwerken. Wat er tussen Marketing en Sales zit is geen doorgeefluik, maar een conversatie. Zorg voor goede communicatie zodat de inzichten helder zijn aan beide kanten. Zorg voor wekelijkse of 2-wekelijkse meetings tussen de marketing en sales afdelingen. Hoe kunnen we de communicatie zo transparant mogelijk maken tussen elkaar en hoe kunnen we elkaar aanvullen? Welke prospects zijn klaar om door sales overgenomen te worden? Een gestructureerde dialoog is nodig om ruis en miscommunicatie te vermijden.

In hoeverre zijn jullie al bezig met het aanpassen en meegaan met de sneltrein die technologie heet? Ik ben benieuwd, laat het weten in de reacties! Kan je er wel wat hulp bij gebruiken? Aarzel dan niet om ons te contacten via vertel@baggr.nl. Op deze pagina kan je zien waar we je bij kunnen ondersteunen.