storytelling

Storytelling, 3 tips waarmee klanten gegarandeerd aan jouw lippen hangen

Kun jij vertellen waarom je doet wat je doet? De meeste ondernemers en salesmensen vertellen wel wat ze doen, maar niet het waarom. Jammer! Want juist met je eigen verhaal, jouw drijfveer, kun je in korte tijd een sterke boodschap overbrengen. Je raakt mensen op emotioneel niveau. Hierdoor blijft je verhaal hangen. Vaak beter dan met cijfers en argumenten.

We herinneren ons allemaal de verhalen nog wel die tijdens onze jeugd verteld werden, terwijl we de meeste saaie lessen die we moesten leren al lang zijn vergeten. Daar is een goede verklaring voor. Vertelt iemand een verhaal, dan worden ineens allerlei gebieden in je brein actief. Het is alsof je het zelf meemaakt. Je maakt je een voorstelling van wat je hoort, en situaties worden herkenbaar.

Vertel bijvoorbeeld eens over die dag in de Efteling. En dan specifiek over die laatste seconde waarop Baron 1898 stilstaat, net voordat je 37,5 meter omlaag stort… Voel je de kriebels in je buik al?

Precies zo werkt het ook met storytelling. Laat je medewerkers het organisatieverhaal vertellen in hun eigen taal en vanuit hun persoonlijkheid, en je zal zien dat het hele mooie dingen oplevert. Hoe dan? Met deze drie tips hangen klanten straks gegarandeerd aan je lippen:

1. Vertel eens iets ánders dan de rest

Je wil onderscheidend zijn. Waarde toevoegen voor de klant. Een autoriteit worden binnen je vakgebied. Is het jou al gelukt? Volgens mij vissen we allemaal in dezelfde vijver. We zien dat iets goed werkt, en hop, iedereen besluit het over te nemen. We werken samen met influencers, maken bedrijfsfilmpjes, webinars… Leuk, maar in werkelijkheid ziet of hoort de klant helemaal niets nieuws.

Hoe kan het dan wel? Hoe krijg je wél die aandacht van het publiek? Toch weer even terug naar die verhalen van vroeger. Verhalen die écht impact hadden, waarbij je aan de lippen hing van je opa, of de ene leraar aardrijkskunde. LEGO heeft dat heel goed begrepen. In één van de mooiste video’s ooit gemaakt, vertellen zij de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, op een boeiende, inspirerende manier. Die je niet alleen raakt in het hoofd, maar ook in het hart. Echt een verhaal met impact.

2. Focus op klantvoordelen

Het klinkt misschien gek, maar wil je echt het verschil maken, geef jezelf dan niet steeds die hoofdrol. Vergeet even waarom jouw product of dienst zo goed is. Want, zeg eens eerlijk, hoe zou jij het vinden als iemand het alleen maar over zichzelf heeft? Daar ben je toch snel klaar mee? Prent dit in je hoofd: het gaat vooral om de klant. Wat is voor hém belangrijk? Klanten zijn namelijk op zoek naar een oplossing. Iets wat een probleem oplost, iets waar ze blij van worden. Zoals Jos Burgers al eerder zei: ‘Een klant wil helemaal geen boren. Hij wil gaten’.

Weet jij waar je jouw klant mee kunt helpen? Gebruik dit dan in je verhaal. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld een eigen wagenpark? Leuk voor je, hoor ik de klant al denken… Buig dit dan eens om naar: snelle bezorging, 24 uur per dag. Dat klinkt toch heel anders? En nu maak je écht het verschil. Je helpt de klant door flexibel te zijn, die bezorging heb je immers in eigen hand. Dat deed je niet door te vertellen over je eigen wagenpark. Voel je het verschil?

En, dat ook de B2B markt het fenomeen storytelling al lang heeft omarmd bewijst Cisco met hun campagne “The internet of everything’. De campagne dateert uit 2012, maar wat mij betreft is het (nog steeds) een ijzersterk voorbeeld van hoe je laat zien dat je meedenkt met die klant. Dat je begrijpt wat hij nodig heeft. Kijk zelf maar:

3. Maak het geloofwaardig

Mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven. Ze gaan een relatie aan met jou, niet met je bedrijf. Je hebt er dus alle belang bij dat je geloofwaardig bent. Je wil natuurlijk weten hoe je dat het beste kunt aanpakken. Een voorbeeld. Ga er voor het gemak even vanuit dat je voor LEGO werkt. Het merkverhaal, jullie organisatieverhaal, is er. Wat vertel je nu die klant? Het verhaal zoals in het filmpje? Bijna! Het filmpje is jullie DNA. Bij jou, en al je collega’s, stroomt dat verhaal door het bloed. Maak van dat verhaal nu eens je eigen verhaal. Vertel het in je eigen woorden. Bijvoorbeeld zoals in deze spot, wederom van LEGO. En nu wordt het pas echt leuk, die klant hangt zeker weten aan jouw lippen!

Nóg een stap verder

Je verhaal staat, je hebt de klant iets te bieden en je hebt het vertrouwen gewonnen. Was dit het dan? Zeker niet. Je kunt nog een stap verder: pas storytelling toe in al je communicatie. Laat jouw product het verhaal vertellen. Er zijn merken die daarin uitblinken. Denk jij ook meteen aan Tony’s Chocolonely en Coolblue?

Wat maakt deze merken zo uniek? Het verhaal is leidend. In alle uitingen komt steeds de missie terug, en vertelt het product het verhaal.

Zo is iedere chocoladereep van Tony’s verdeeld in ongelijke stukken, omdat de cacaowereld ook ongelijk verdeeld is. En wist je dat de landen van West-Afrika in de reep zitten verwerkt?  Van links naar rechts zie je: Ivoorkust, Ghana, Togo, Benin, Nigeria en Kameroen. Grappig detail: de landen Togo en Benin zijn samengevoegd omdat hier anders geen hazelnoot in past.

Coolblue doet ‘alles voor een glimlach’. En dat merk je. Op de verpakking, maar ook aan de binnenkant, of wanneer het pakketje wordt afgeleverd bij de buren omdat je niet thuis bent, op hun social media kanalen… Er is altijd ruimte voor een grapje.

Wat is jouw verhaal?
Heb ik je kunnen overtuigen van het succes van storytelling? Waar wacht je nog op? Bouw samen met Baggr aan jouw eigen verhaal. Zodat je kunt groeien. Klanten vindt, klanten bindt. Meer omzet maakt. Marges verbetert. De concurrentie voorblijft. Samen gaan we op zoek naar wat jou uniek maakt. En zo doen we dat.