Kun jij vertellen waarom je doet wat je doet? De meeste ondernemers en salesmensen vertellen wel wat ze doen, maar niet het waarom. Jammer! Want juist met je eigen verhaal, jouw drijfveer, kun je in korte tijd een sterke boodschap overbrengen. Je raakt mensen op emotioneel niveau. Hierdoor blijft je verhaal hangen. Vaak beter dan met cijfers en argumenten.
We herinneren ons allemaal de verhalen nog wel die tijdens onze jeugd verteld werden, terwijl we de meeste saaie lessen die we moesten leren al lang zijn vergeten. Daar is een goede verklaring voor. Vertelt iemand een verhaal, dan worden ineens allerlei gebieden in je brein actief. Het is alsof je het zelf meemaakt. Je maakt je een voorstelling van wat je hoort, en situaties worden herkenbaar.
Vertel bijvoorbeeld eens over die dag in de Efteling. En dan specifiek over die laatste seconde waarop Baron 1898 stilstaat, net voordat je 37,5 meter omlaag stort… Voel je de kriebels in je buik al?
Precies zo werkt het ook met storytelling. Laat je medewerkers het organisatieverhaal vertellen in hun eigen taal en vanuit hun persoonlijkheid, en je zal zien dat het hele mooie dingen oplevert. Hoe dan? Met deze drie tips hangen klanten straks gegarandeerd aan je lippen:
1. Vertel eens iets ánders dan de rest
Je wil onderscheidend zijn. Waarde toevoegen voor de klant. Een autoriteit worden binnen je vakgebied. Is het jou al gelukt? Volgens mij vissen we allemaal in dezelfde vijver. We zien dat iets goed werkt, en hop, iedereen besluit het over te nemen. We werken samen met influencers, maken bedrijfsfilmpjes, webinars… Leuk, maar in werkelijkheid ziet of hoort de klant helemaal niets nieuws.
Hoe kan het dan wel? Hoe krijg je wél die aandacht van het publiek? Toch weer even terug naar die verhalen van vroeger. Verhalen die écht impact hadden, waarbij je aan de lippen hing van je opa, of de ene leraar aardrijkskunde. LEGO heeft dat heel goed begrepen. In één van de mooiste video’s ooit gemaakt, vertellen zij de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, op een boeiende, inspirerende manier. Die je niet alleen raakt in het hoofd, maar ook in het hart. Echt een verhaal met impact.