Google Ads: geef je websiteverkeer een boost!

Welk online platform gebruik je voor antwoorden op al je vragen? Waar vind je suggesties voor bedrijven die jou kunnen helpen met jouw probleem? Waar zie je snel de contactgegevens of openingstijden van een bedrijf? Het antwoord is eenduidig: Google. De zoekmachine die onmisbaar is in ons dagelijks leven. Die elke dag, door zowel consumenten als bedrijven, ontelbaar vaak gebruikt wordt op zoek naar de juiste antwoorden. En dat is precies dé reden waarom elk bedrijf ernaar streeft om goed vindbaar te zijn op Google en bij voorkeur in de top 10 wil staan bij bepaalde zoekwoorden. Of het nu gaat om het verhogen van de naamsbekendheid van je bedrijf, de directe verkoop van producten of het aanbieden van diensten, een prominente positie in de zoekresultaten is van onschatbare waarde voor jouw bedrijfsresultaat.

Maar hoe bereik je die positie? Waarom zou je überhaupt investeren in Google Ads? En hoe doe je dat op een rendabele manier? In deze blog onthullen we waarom betaalde zoekadvertenties in Google van grote waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf, en hoe je dit op de juiste manier kunt aanpakken zonder in de ‘Google Ads money pit’ te vallen. Lees snel verder!

Wat is Google Ads?

Bij voorkeur wil je ‘organisch’ oftewel zonder betaling in de top 10 staan bij bepaalde zoekwoorden. Maar voor veel zoekwoorden geldt dat veel organisaties dit willen en dat dit daardoor een onrealistisch doel is. Tuurlijk zorgen een hele ‘gezonde’ website en super relevante content je om zover mogelijk bovenaan te komen, maar dan nog blijkt het niet altijd haalbaar. Lukt het je niet organisch oftewel zonder betaling? Dan kan het wel tegen betaling met Google Ads!

Google Ads is het platform van Google waar je dus tegen betaling je bedrijf kunt promoten. Op dit platform kun je advertenties maken die aan jouw doelgroep getoond worden. De mogelijkheden zijn legio, maar de meest ingezette advertentiefuncties zijn:

  1. Zoekadvertenties: tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten
  2. Display-advertenties: beeldadvertenties op partner websites
  3. Videocampagnes: denk hierbij aan advertenties op Youtube
  4. Shopping-campagnes: hiermee kunnen specifieke producten worden gepromoot.
  5. Google max campagnes: geautomatiseerde advertenties door Google.

Er is dus veel mogelijk, maar niet elke vorm van adverteren is inzetbaar voor elk doel. Wil je naamsbekendheid vergroten? Zet dan in op display campagnes zodat je bedrijf op de juiste plekken wordt vertoond. Wil je juist gericht een bepaalde doelgroep bereiken? Dan zijn zoekadvertenties meer geschikt. Deze vorm wordt ook het meest ingezet door organisaties. Hiermee kun je heel gericht de doelgroep bereiken die actief op zoek is naar producten en diensten waar jouw organisatie een oplossing voor heeft. Of naar meer informatie over daaraan gerelateerde onderwerpen.

De functies waarbij beelden worden gebruikt in advertenties worden minder gebruikt, omdat hiervoor verschillende alternatieve platforms zijn. Denk bijvoorbeeld aan advertenties op Facebook, Instagram of Linkedin. Hieronder een video om duidelijk te maken wat hiermee wordt bedoeld:

Waarom Google Ads?

In de huidige digitale wereld is Google met een overweldigend marktaandeel van 92,75% in Nederland, de onbetwiste gigant op het gebied van zoekmachines. In vergelijking daarmee staat Bing op de tweede plaats met slechts 4% marktaandeel. Als bedrijf is het cruciaal om zichtbaar te zijn waar de meeste mensen hun zoekopdrachten uitvoeren en dat is zonder twijfel op Google.

In 2023 was het 25 jarig jubileum van het zoekplatform. Om dit te vieren werd er video gemaakt waarin wordt teruggekeken op de meest gezochte momenten ter wereld. Wat denk je zelf wat de meest gezochte atleet, cartoon of superheld is van de afgelopen 25 jaar? Bekijk het in de onderstaande video:

Hoe werkt Google Ads?

Om het maximale resultaat uit Google Ads te behalen is het essentieel om te begrijpen hoe het platform functioneert. Je wilt immers waar voor je geld. Aangezien zoekadvertenties het meest gebruikt worden, bieden we je hier een inkijkje in hoe het inzetten daarvan werkt.

In essentie is Google Ads gebaseerd op een veilingmodel. Bedrijven die bovenaan de betaalde zoekresultaten willen verschijnen, bieden op specifieke zoekwoorden. Google rangschikt deze biedingen op basis van de kwaliteit van de website, de best passende advertentie en het bod. Het hoogste bod betekent dus niet automatisch de hoogste positie. Een doordachte campagne met de juiste strategie en zoekwoorden is van vitaal belang.

Laten we dit aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk toelichten. Drie bedrijven adverteren in Google op het zoekwoord ‘nieuwe medewerkers vinden’. Herken je het? Grote kans dat jij ook die behoefte hebt, dus lees snel verder hoe dat je aanpakt.

We gaan nu even uit van deze bedrijven: Cwerkt, BAPAS en Striive. Elk bedrijf heeft zijn eigen bod ingesteld om mee te doen in de veiling.

  • Cwerkt biedt €1,50 per klik
  • BAPAS biedt  €1,40 per klik
  • Striive biedt €1,30 per klik.

Je zou verwachten dat Cwerkt dus bovenaan komt, maar niets is minder waar. De zoekresultaten pagina ziet er zo uit:

Serp resultaten voor SEA voorbeeld zoekadvertentie

Striive heeft dus het laagste bod, maar toch de hoogste positie te pakken. Hoe kan dat? Dit komt doordat de advertentiescore wordt bepaald op basis van hoe relevant de advertentie en landingspagina is. Het bod wordt vermenigvuldigd met deze kwaliteitsscore en zo wordt bepaald wie welke positie krijgt in de zoekresultaten.

Striive heeft dus weliswaar het laagste bod van deze drie adverteerders, maar wel een heel goede advertentiekwaliteit. Daardoor staan ze bovenaan.

Naast de advertentiekwaliteit en het bod houdt Google ook rekening met de website en is een goed functionerende site een vereiste voor een succesvolle campagne. Google hecht namelijk veel waarde aan de kwaliteit van je website. En vooral aan de relevantie van de pagina waar de bezoeker op terecht komt als je op een zoekwoord klikt.  Is je pagina niet inhoudelijk en relevant genoeg bij het zoekwoord? Dan wordt de advertentie ook minder snel getoond.

Domineer de SERP

Wanneer een zoekopdracht wordt ingevoerd in Google worden alle resultaten getoond die daarbij passen. Deze bestaan uit betaalde en organische, onbetaalde, zoekresultaten. Betaalde resultaten komen eerst, gevolgd door organische resultaten. Wil je helemaal bovenaan staan, dan is adverteren op Google dus noodzakelijk. De eerste positie levert doorgaans een doorklikratio van 16% op. Dit percentage daalt bij een lagere positie . Hieronder zie je een afbeelding met de doorklikratio per positie in de zoekresultaten.

voorbeeld van doorklikratio's voor elke positie in de SERP
Is het opzetten van een Google Ads campagne gemakkelijk?

Hoewel het opzetten van een advertentie op Google niet ingewikkeld is, vereist het creëren van een effectieve en goed presterende advertentie meer dan alleen het volgen van de stappen op het platform. Google stimuleert adverteerders op verschillende manieren om meer geld uit te geven dan nodig is. Dit doen ze door adverteermogelijkheden aan te moedigen die lang niet voor elk doel geschikt zijn. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van advertenties op partner websites of het toevoegen van automatisch gegenereerde zoekwoorden. Dit lijken hele handige functies, maar als deze niet passen bij het doel van je advertentie kan je zomaar veel geld uitgeven aan deze extra functionaliteiten. Je advertentie wordt dan vertoond aan een grote groep mensen die helemaal niet op zoek zijn naar jouw product of bedrijf.

Kijk maar eens naar de voorbeelden hierlangs. In het eerste voorbeeld komt een gebruiker van markplaats terwijl hij naar een laptop op zoek is, een advertentie voor goedkope boodschappen tegen van Aldi. Niet direct een logische link. De verwachting is dan ook dat dit weinig relevante kliks op zal leveren voor Aldi. Of er moet een link zijn tussen laptops en boodschappen die zij al wel ontdekt hebben en wij nog niet…

En nog een voorbeeld: op de website van Buienradar.nl worden aan de gebruiker advertenties getoond voor een chiropractor. Dat is wel fijn als je veel last hebt van je rug, maar op dit moment is iemand aan het kijken wat het weer is.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden en advertentiestrategie, die naadloos aansluiten bij de inhoud van jouw pagina is van cruciaal belang voor succes. Het is raadzaam om advies te vragen bij een ervaren partij of een gespecialiseerd bureau je campagnes te laten maken, zodat wat je uitgeeft ook écht succes heeft.

Voorbeeld van een misplaatste advertentie op marktplaats
voorbeeld van een misplaatse giropractor advertentie op buienradar
Een campagne is nooit af

Dan is eindelijk het moment daar: de campagne staat live! Maar helaas…. dit betekent niet dat het werk gedaan is. Google genereert continu data en biedt je nieuwe inzichten die je toe kunt passen om je advertenties te verbeteren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een advertentie niet goed werkt terwijl je vooraf dacht dat hij geweldig zou zijn. Om de juiste keuzes te maken en te analyseren wat er verbeterd moet worden is de nodige kennis vereist van data. Houdt iedere dag je advertenties in de gaten en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat doe ik met een advertentie waar veel op geklikt wordt, maar geen conversies oplevert?
  • Hoe kan ik de advertentiescore verbeteren van een advertentie?
  • Welke zoekwoorden moet ik uitsluiten?
  • Mijn advertentie wordt nauwelijks vertoont. En nu?
Aan de slag met Google Ads

Zoals je leest: Google Ads is een krachtig instrument om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten en relevante doelgroepen te bereiken. Met de juiste strategie, zoekwoorden en begrip van het veilingmodel kun je je onderneming op de kaart zetten in de digitale wereld. Maar er gaat meer tijd in zitten dan je waarschijnlijk op voorhand dacht. En er is ook meer kennis nodig om er het maximale resultaat uit te halen. Bedenk voordat je begint met Google Ads goed na over de vraag of je er zelf mee aan de slag wilt, of dat je een expert het voor je laat doen.

Bij Baggr hebben we de expertise om jou te begeleiden bij het opzetten van een succesvolle Google Ads-campagne die resultaten oplevert, zonder dat het een financiële valkuil wordt. Op dit moment maakt en managed Baggr campagnes voor diverse B2B bedrijven, waarbij we steeds inspelen op de laatste ontwikkelingen van het Google advertentie platform.

Wil je hiermee aan de slag en kun je wel wat advies gebruiken? Neem contact met ons op via tim@Baggr.nl of gebruik onderstaande knop om direct een afspraak van een half uur in te plannen met Tim om hierover te sparren.