Welk online platform gebruik je voor antwoorden op al je vragen? Waar vind je suggesties voor bedrijven die jou kunnen helpen met jouw probleem? Waar zie je snel de contactgegevens of openingstijden van een bedrijf? Het antwoord is eenduidig: Google. De zoekmachine die onmisbaar is in ons dagelijks leven. Die elke dag, door zowel consumenten als bedrijven, ontelbaar vaak gebruikt wordt op zoek naar de juiste antwoorden. En dat is precies dé reden waarom elk bedrijf ernaar streeft om goed vindbaar te zijn op Google en bij voorkeur in de top 10 wil staan bij bepaalde zoekwoorden. Of het nu gaat om het verhogen van de naamsbekendheid van je bedrijf, de directe verkoop van producten of het aanbieden van diensten, een prominente positie in de zoekresultaten is van onschatbare waarde voor jouw bedrijfsresultaat.
Maar hoe bereik je die positie? Waarom zou je überhaupt investeren in Google Ads? En hoe doe je dat op een rendabele manier? In deze blog onthullen we waarom betaalde zoekadvertenties in Google van grote waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf, en hoe je dit op de juiste manier kunt aanpakken zonder in de ‘Google Ads money pit’ te vallen. Lees snel verder!
Wat is Google Ads?
Bij voorkeur wil je ‘organisch’ oftewel zonder betaling in de top 10 staan bij bepaalde zoekwoorden. Maar voor veel zoekwoorden geldt dat veel organisaties dit willen en dat dit daardoor een onrealistisch doel is. Tuurlijk zorgen een hele ‘gezonde’ website en super relevante content je om zover mogelijk bovenaan te komen, maar dan nog blijkt het niet altijd haalbaar. Lukt het je niet organisch oftewel zonder betaling? Dan kan het wel tegen betaling met Google Ads!
Google Ads is het platform van Google waar je dus tegen betaling je bedrijf kunt promoten. Op dit platform kun je advertenties maken die aan jouw doelgroep getoond worden. De mogelijkheden zijn legio, maar de meest ingezette advertentiefuncties zijn:
- Zoekadvertenties: tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten
- Display-advertenties: beeldadvertenties op partner websites
- Videocampagnes: denk hierbij aan advertenties op Youtube
- Shopping-campagnes: hiermee kunnen specifieke producten worden gepromoot.
- Google max campagnes: geautomatiseerde advertenties door Google.
Er is dus veel mogelijk, maar niet elke vorm van adverteren is inzetbaar voor elk doel. Wil je naamsbekendheid vergroten? Zet dan in op display campagnes zodat je bedrijf op de juiste plekken wordt vertoond. Wil je juist gericht een bepaalde doelgroep bereiken? Dan zijn zoekadvertenties meer geschikt. Deze vorm wordt ook het meest ingezet door organisaties. Hiermee kun je heel gericht de doelgroep bereiken die actief op zoek is naar producten en diensten waar jouw organisatie een oplossing voor heeft. Of naar meer informatie over daaraan gerelateerde onderwerpen.
De functies waarbij beelden worden gebruikt in advertenties worden minder gebruikt, omdat hiervoor verschillende alternatieve platforms zijn. Denk bijvoorbeeld aan advertenties op Facebook, Instagram of Linkedin. Hieronder een video om duidelijk te maken wat hiermee wordt bedoeld: