5 tips voor meer succes met jouw LinkedIn bedrijfspagina

Vrijwel elke organisatie maakt er gebruik van: LinkedIn. Het is één van de meest gebruikte sociale media kanalen van het moment en staat ook wel bekend als het populairste zakelijke platform dat er is. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw LinkedIn bedrijfspagina een succes is? Dat mensen je zien en interacteren met jouw bedrijfsprofiel? Wij geven je in deze blog 5 tips om jouw LinkedIn berichten naar een hoger niveau te tillen. Op een rij:

  1. Zet medewerkers in voor meer bereik
  2. Personaliseer je berichten
  3. Duik de diepte in met AI als handig hulpmiddel
  4. Maak gebruik van korte persoonlijke video’s
  5. Lok interactie uit
Tip 1: Zet medewerkers in voor meer bereik

De eerste tip ligt dichterbij dan je mogelijk had verwacht: het inzetten van eigen medewerkers. Medewerkers zijn ontzettend belangrijk en waardevol. Niet alleen om de organisatie draaiende te houden, maar ook om de bekendheid ervan te verspreiden. Zij zijn – na klanten – de belangrijkste ambassadeurs van jouw merk. Maar hoe zet je hen in om op LinkedIn meer bereik te genereren? Vraag ze om te interacteren met jouw berichten!

Laat ze berichten delen, liken én vraag ze te reageren. Voorbeeld: je hebt een blog op de website geplaatst waarin collega Jan dieper ingaat op onderwerp A. Je plaatst deze nu op LinkedIn, zodat lezers vanaf social media naar de website worden geleid. Dan kun je medewerkers vragen het volgende te doen:

Het bericht delen met een korte tekst erbij: ‘Lees nu de blog over onderwerp A die mijn collega Jan heeft geschreven. Zeer waardevolle content!’

Reageren onder het bericht: ‘Mooi geschreven. Waardevolle content @Jan!’

Voor medewerkers een kleine moeite. Maar voor jouw merk wel ontzettend waardevol. Tip: wanneer zij een bericht delen, vraag hen dan een korte tekst erbij te plaatsen. Het klakkeloos delen van berichten blijkt nagenoeg zinloos te zijn.

Tip 2: Personaliseer je berichten

Om met LinkedIn berichten meer aandacht te trekken en bereik te creëren, is personalisatie belangrijk. Mensen zijn nieuwsgierig. Jouw publiek dus ook. Het kan geen kwaad om eens een kijkje achter de schermen te geven. Deel eens een paar mooie foto’s van een bedrijfsfeest of deel een mooi verhaal van een van je medewerkers. Hoewel de meeste mensen er geen studie van zullen maken om alle ins en outs van je bedrijf te leren kennen, zullen ze het wel leuk vinden om een beetje sfeer te kunnen proeven. Mensen wekken nou eenmaal meer emotie op dan producten of diensten.

Zorg er dus voor dat je de mens betrekt bij jouw berichten. Denk bijvoorbeeld aan de blog van collega Jan waar we het over hadden. Wanneer je zijn blog op LinkedIn plaatst, zorg er dan voor dat je Jan tagt én dat je er een foto bij plaatst waar hij opstaat. Zo krijgen volgers een beter beeld bij de persoon achter de content én achter de organisatie. En niet alleen dat, we hebben bij berichten die we voor klanten hebben geplaatst ook gemerkt dat er beduidend meer reacties en likes op komen. En meer reacties, betekent meer bereik!

En met meer bereik wordt de impact van je bedrijfspagina ook steeds groter. Toch is de impact van een individu doorgaans groter. Laat staan een aantal individuen bij elkaar. Vraag je team om je content te delen. Op deze manier verhoog je het bereik van je bedrijfspagina nog verder.

Tip 3: Duik de diepte in met AI als handig hulpmiddel

AI zet de wereld op zijn kop met volop mogelijkheden om nog beter je klanten te bereiken. Door de komst en omarming van Artificial Intelligence (AI) is het makkelijker om veel content te maken. Maar daardoor ligt ook het gevaar van eenheids-copy-paste-worst van ChatGPT op de loer. De behoefte aan verdiepende content groeit daarom.

Zet AI in als inspiratiebron, om een start voor een bericht te maken. Je hebt bijvoorbeeld een blog geschreven met verdiepende content voor je doelgroep. Maar nu wil je dat je blog gelezen wordt. Je weet wat je wil vertellen, maar om daar ook een goede post van te maken is toch lastig. Daar kan ChatGPT bij helpen! Met de juiste prompt krijg je zo weer een bak inspiratie: ‘Hey ChatGpt! Ik heb een blog geschreven over 5 trends in B2B marketing 2024. [Voeg blog toe] Kun je me vijf voorbeelden van LinkedIn-berichten geven?’

Je hebt nu meteen een begin voor jouw bericht. Maar neem deze tekst niet één op één over. Geen ‘copy-paste’, maak er je eigen unieke verhaal van. Dat draagt bij aan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.

Daarnaast loopt er momenteel een test voor LinkedIn Premium-gebruikers ‘Generatieve AI voor posts’. Je vertelt met minstens 30 woorden wat je wil zeggen. Daarna genereert AI een concept. Doel: sneller content maken, efficiënter werken en boeiende content leveren. De test is gestart in de VS en rolt geleidelijk uit naar andere landen.

Tip 4: Maak gebruik van korte persoonlijke video’s

Een type video dat op dit moment razend populair is bij ‘kijkers’, is een korte persoonlijke video. Deze content geeft jouw organisatie een gezicht. Het maakt je persoonlijk.

Het opnemen van een korte persoonlijke video hoeft niet lastig te zijn, maar er zijn wel een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Ben je benieuwd hoe je zo’n video het beste kunt opnemen? Wij hebben een tip sheet gemaakt waarin we jou uitleggen hoe je een goede video voor social media maakt.

Wat je bespreekt in zo’n video? Denk aan een video waarin een medewerker zich voorstelt, waarin een collega iets uitlegt, of waarin volgers persoonlijk worden uitgenodigd een event bij te wonen.

Een bedrijf dat heel goed korte video’s inzet is Cool Blue:

Bron: Cool Blue

Tip 5: Lok interactie uit

Wees sociaal! LinkedIn is een social platform, dat betekent ook dat jij zelf de interactie aan moet gaan. Bij je eigen content kan je dit doen door in je post een vraag te stellen of een reactie uit te lokken. Zodra mensen hierop reageren, reageer dan ook zelf zo snel mogelijk weer op deze reacties. Op deze manier ziet het algoritme dat je content interessant is en zal het dit vaker laten zien aan anderen.

LinkedIn stuurt op interactie. Niet alleen medewerkers kunnen interactie generen, ook volgers dragen hieraan bij! Mogelijk doen zij dit al uit henzelf, maar er zijn ook manieren om dit gedrag uit te lokken. Hoe je dat doet? Stel een vraag als afsluiter van een bericht óf maak gebruik van een poll.

Denk weer eens terug aan de blog van Jan. In het bericht wordt verteld over digitalisering van je supply chain. Je kunt er hier voor kiezen om het bericht te eindigen met een vraag als: Hoe denk jij over digitalisering? Hiermee stimuleer je volgers te reageren op het bericht.

Een andere manier is het inzetten van een poll. Hoewel het antwoorden op een eenvoudige vraag niet lang hoeft te duren, is het beantwoorden van een poll nog laagdrempeliger. Je kunt zelf een poll maken, waardoor volgers simpelweg hoeven te klikken op de antwoordoptie die voor hen het meest van toepassing is. Makkelijker kan bijna niet!

En nu?

Inzicht in de belangrijkste factoren die het algoritme beïnvloeden, zoals betrokkenheid, relevantie en frequentie van berichten plaatsen, stelt je in staat om je content effectief te uit te dragen. Door gebruik te maken van deze kennis om profielen te optimaliseren, boeiende inhoud te creëren en op een zinvolle manier de dialoog aan te gaan met je volgers, verbeteren de zichtbaarheid en betrokkenheid aanzienlijk.

Wellicht is marketing al helder belegd in je organisatie. Maar wat je net nog even mist, is die contentmaker. Die meedenkt over de contentstrategie. Welke content zet je in voor welke doelgroep en met welk doel. Of die juist de volledige uitvoering voor zijn rekening neemt. Van LinkedIn posts en blogs tot klantverhalen, korte klantvideo’s of productanimaties. Wij hebben de expertise in huis om voor jou de gewenste content te maken. Content die klanten aantrekt, boeit en behoud. Ook onze eigen content ontwikkelen we natuurlijk zelf. Klik hier voor onze content en krijg meteen een beeld van de content die wij voor onze klanten ontwikkeld hebben.

Ben jij op zoek naar een contentmaker die meedenkt?