4 tips om meer uit je e-mail marketing te halen

E-mail marketing. Een manier van marketing waarbij je direct contact hebt met de ontvanger. Vanuit de organisatie verzend je mails naar de e-mailadressen van jouw doelgroep. Dit kan gaan om een nieuwsbrief, een speciale aanbieding, een uitnodiging voor een webinar of andere – voor jouw doelgroep – relevante content.

Het voordeel van e-mail marketing? De kosten zijn laag én je bent ervan verzekerd dat je de juiste persoon aanspreekt. Je weet immers bij wie de mail terechtkomt. Maar ondanks dat e-mail marketing vele voordelen biedt, zijn er wel een aantal punten waar je als organisatie rekening mee moet houden voordat je op verzenden klikt. Zo is het belangrijk om na te denken over wát je zendt, maar ook hoe je dit doet en wanneer. Hieronder lees je 4 doeltreffende tips voor e-mail marketing. Op een rij:

  1. Stuur een persoonlijk welkomst bericht
  2. Maak content aantrekkelijk en scanbaar
  3. Lok interactie uit
  4. Maak gebruik van A/B testing
Tip 1: Stuur een persoonlijk welkomst bericht

Hebben mensen de mogelijkheid om zich voor jouw e-mails in te schrijven? Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief, of speciale aanbiedingen? Stuur hen dan een persoonlijk welkomst bericht bij inschrijving!

Personalisatie is ontzettend belangrijk. Het versturen van een persoonlijk bericht op het moment van inschrijving is een kleine moeite, maar zal (hoogstwaarschijnlijk) wel een positieve indruk achterlaten. Oftewel, gemakkelijk te versturen én leuk om te ontvangen!

Eén van de manieren om een dergelijke mail (digitaal) zo persoonlijk mogelijk te maken, is door een korte video op te nemen waarin je degene bedankt voor het inschrijven. Een andere manier is een persoonlijke GIF of een foto met een korte tekst erbij.

Tip 2: Maak content aantrekkelijk en scanbaar

Om de aandacht van de lezer te trekken én vast te houden, is het belangrijk om de content aantrekkelijk en helder te maken. Wanneer lezers op de e-mail klikken, moeten zij binnen een paar seconden zien wat de mail inhoudt.

Waarom is dit zo belangrijk? De mailbox van mensen begint steeds voller te raken. En dat betekent automatisch dat niet elke e-mail wordt gelezen, of zelfs niet wordt geopend. De mail moet dus interessant genoeg zijn voor de ontvanger. Zowel de titel als de inhoud. Wat betreft de titel moet het triggeren. Het moet interesse wekken. Zodanig dat de ontvanger besluit de mail te openen. Voorbeelden van titels die triggeren:

  • Een vraag stellen                  Heb jij al eens…?
  • Een belofte of uitleg             5 manieren om…
  • ‘Fear of missing out’              Laatste kans!

Qua inhoud is het voornamelijk van belang om het scanbaar te houden. De lezer moet in één oogopslag kunnen zien wat er in de mail wordt besproken. Dit vergroot de kans op clicks. Zorg dus dat de boodschap opvalt. Maak belangrijke zinnen of woorden dikgedrukt, zodat direct duidelijk is dat het de hoofdboodschap is. Maak je gebruik van meerdere items in je mail? Zoals in een nieuwsbrief? Zorg dan dat je heldere titels gebruikt.

Tip 3: Lok interactie uit

Zorg ervoor dat de mails niet alleen aanvoelen als zendmiddel, maar dat er ook ruimte is voor interactie. Geef lezers een manier om te reageren. Interactie met de doelgroep kan helpen om jouw content nog beter aan te laten sluiten. Het geeft inzicht in wat zij van jou willen. En verwachten. Maar wat het ook doet is verrassen!

Hoe lok je interactie uit? Bijvoorbeeld door een vraag te stellen of gebruik te maken van een poll. Zo kom je meer te weten over jouw doelgroep. Wat vinden zij interessant? Welke vragen roept onze content bij hen op? Wat is hun feedback?

Tip 4: Maak gebruik van A/B testing

Ondanks dat er talloze onderzoeken zijn gedaan naar e-mail marketing, is het behalen van het beste resultaat nog altijd afhankelijk van jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan type content, maar ook tijdstip, dag van verzending etc.

Een manier om er écht achter te komen wat voor jouw doelgroep het beste werkt, is door A/B testing toe te passen. Je kunt dit doen door de ene keer een nieuwsbrief te verzenden op een dinsdag en de een andere keer op zaterdag. Maar het probleem is dat er dan andere factoren dan de dag van verzending van invloed kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de inhoud van de mail, de plannen die mensen hebben, het weer buiten etc.

Een betere en betrouwbaardere manier van A/B testing, is het beïnvloeden van een variabele in eenzelfde mail. Bijvoorbeeld door jouw e-mail aan de helft van de ontvangers op dinsdag te sturen en de andere helft op vrijdag. Op deze manier kan je het beste testen wat werkt. Dit kan ook met andere variabelen, zoals titel, kopjes etc.

Op basis hiervan kun jij achterhalen welke mail het vaakst wordt geopend, met welke meer wordt geïnteracteerd, bij welke mail de click rate hoger is etc.

Toepassen maar!

En dan is het nu tijd om deze tips te gaan gebruiken! Alle tips zijn gemakkelijk toe te passen, ook wanneer jouw organisatie nog weinig of niets met e-mail marketing doet. Ben je enthousiast geworden en wil je meer doen met emailmarketing? En zoek je iemand die je daarbij helpt?