3 factoren voor succes | Fan van jouw merk; zo creëer je ambassadeurs

In dit blog gaan we in op de factor Ambassadeurschap, de tweede van de serie blogs waarin we je bijpraten over onze factoren voor succes met jouw merk en marketing: nr. 1. Functionele en emotionele merkbeleving, nr. 2. Ambassadeurschap en nr. 3. De 360⁰ aanpak. Want hoe vol zit jouw stadion? Op hoeveel toeschouwers kan jij wekelijks rekenen, en nemen deze toeschouwers iedere week weer iemand anders mee? Typische vragen voor de gemiddelde sportorganisatie, maar in feite kan je deze vragen over ambassadeurs vertalen naar iedere onderneming. Wereldwijd.

Elk bedrijf hoopt op fans. Fans die hun club supporten en hun omgeving overhalen om ook fan te worden. Maar hoe vind je deze ambassadeurs? Fans van jouw bedrijf en merk; cruciaal, en enorm waardevol!

Ambassadeurschap-Liverpool

Fans krijgen voor jouw merk of bedrijf is niet makkelijk. Ga maar eens bij jezelf na: wat had jij ervoor nodig om fan te worden van die ene club? Wat deed jou overhalen om je producten te kopen bij dat ene bedrijf? En nog interessanter: waarom koos je ervoor om dat product ook bij je omgeving te promoten? Vaak gaat dit veel dieper dan je zou denken. Iemand wil pas ambassadeur zijn, wanneer je aansluit op zijn of haar waarden en normen. Die persoon kan zich identificeren met jouw merk. Iedere ervaring of belevenis sluit daarbij aan, en is dusdanig van waarde dat hij of zij die ervaring ook deelt. 

Maar voor het zover is, heb je wat stappen te doorlopen:

1. Wees helder in hetgeen waar je voor staat

Waarom doe je wat je doet? Wat drijft je? Hoe draag je dit uit en vul je dit in? Wat wil jij met jouw bedrijf aanbieden om hierop in te spelen? Het is van groot belang om eerst voor je eigen merk duidelijk te hebben wat de antwoorden op deze vragen zijn. Zorg ervoor dat dit voor iedereen helder is en ben daar ook standvastig in, in- en extern. Roep niet zomaar iets. Zorg dat je geloofwaardig en betrouwbaar bent door een duidelijk standpunt in te nemen.  

2. Consistente communicatie is key

Wat je vertelt moet passen bij jouw waarden en overtuigingen. Jouw communicatie moet consistent zijn. Stel jezelf bij alles wat jij doet of zegt de vraag: past dit bij wie ik ben en waar ik voor sta? Dit gaat niet alleen om geschreven communicatie, maar ook om de keuzes die je maakt als bedrijf. Doe je dit niet, dan creëer je ruis bij de ontvanger. Stel je eens voor: jij bent fan van een bepaald merk, omdat zij duurzame producten leveren. Je wil namelijk graag een bijdrage leveren aan de samenleving. Dan lees je een artikel over dat merk. Ze brengen een product op de markt in samenwerking met een partij die dit totaal niet doet. Wat denk je dan?

3. Unieke touchpoints voor extra punten

Hoe laat je jouw potentiële ambassadeurs met jouw merk in aanraking komen? Ieder contactmoment met een mogelijke fan kunnen we omschrijven als een touchpoint, maar niet ieder contactmoment raakt die persoon even goed. Wees dus creatief en uniek in de touchpoints. Iets wat een ander merk niet heeft en wat jou onderscheidt van de rest. Juist daarom kiest die persoon namelijk voor jou. Durf dus keuzes te maken! Denk bijvoorbeeld aan een eigen app, een leuke incentive bij aankopen voor klanten of unieke activaties rondom een (eigen) event. Vergeet hierbij niet dat je wel aan moet blijven sluiten op hetgeen waar je voor staat.

4. Creëer belevenissen, maak ervaringen

Komt die potentiële fan in aanraking met jouw merk? Er is maar een doel: de wow-factor. Zorg ervoor dat die persoon het gevoel heeft dat hij dit nooit meer ergens zo gaat meemaken. Laat hem de merkwaarden- en overtuigingen beleven! Neem een voorbeeld aan Disney, die elk kind verrast en verblijdt wanneer het Disneyland binnenstapt. Of wat te denken van de huidige VR-brillen en bijbehorende VR-rooms, waar je met je gehele lichaam computers kan besturen. Hoe gaaf zou het zijn om daar iets mee te doen voor jouw merk?!

5. Deel de ervaringen

Heb je het voor elkaar gekregen om ambassadeurs te creëren, laat het weten aan de wereld! Ambassadeurs kiezen er vaak voor om hun ervaring of belevenis te delen, en des te waardevoller wordt het als je deze zelf dan ook deelt. Beloon jouw nieuwe fans door ze die extra aandacht te geven; maak ze bijzonder en haal daarmee meteen weer nieuwe ambassadeurs binnen. Want vergeet niet: in de nabije omgeving van jouw ambassadeurs leven nog heel veel potentiële fans voor jouw merk.

Hoe ziet een vol stadion met trouwe supporters er dan in de praktijk uit?

Bij cateraar Hutten ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

Ambassadeurschap-Hutten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De cateraar uit Veghel wil als samenwerkers van betekenis zijn, en verwoord het op hun website als volgt: “Hutten voegt met gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken toe aan een beter, leuker, gezonder, lekkerder, eerlijker en duurzamer leven. Medewerkers heten bij Hutten samenwerkers. Want we doen het samen. Geluk loopt daar als een rode draad doorheen, want gelukkige samenwerkers dragen met passie hun werk uit. Zo brengen we geluk over op andere mensen, die we tegelijkertijd een uniek moment of waardevolle belevenis bezorgen. Elke dag kunnen en mogen de samenwerkers onderscheidend zijn, en van betekenis. Meer aandacht, daarmee maken we het verschil.” 

Hoe ze dat doen, dat vertellen de fans van Hutten, de eigen medewerkers, op de website. Ze delen hun visie op verschillende aspecten: van de CEO, Marketing & Communicatie-medewerkers, regiomanagers tot aan projectmanagers. Met als hoofdvragen: Wat betekent Hutten voor hen? En wat willen zij toevoegen aan de wereld?

Heb jij al trouwe fans?

We zijn erg benieuwd of het jou al gelukt is om ambassadeurs te creëren. Zet jij jouw merk helder weg en trek je fans aan? Of heb je daar hulp bij nodig? Wij ondersteunen je graag bij het verbinden van mensen aan jouw merk. In een eerdere blog lees je hoe je de functionele en emotionele merkbeleving van jouw merk helder in kan zetten; een vruchtbare basis voor het aantrekken van fans. Kunnen wij je hierbij helpen? Neem dan contact met ons op via vertel@baggr.nl. Benieuwd naar wat Baggr verder allemaal doet? Neem dan een kijkje op onze dienstenpagina!