4 take aways van de NIMA Marketing Day

De NIMA Marketing Day 2024 in Utrecht was wederom een inspirerende dag vol waardevolle inzichten en boeiende presentaties. Als Team Baggr waren we aanwezig om nieuwe ideeën op te doen en te netwerken met andere marketingprofessionals. Wie inspireerden ons het meest en waar werden we direct enthousiast over?       

  1. Tim vond de presentatie van Praxis bijzonder verhelderend: ‘Tijdens de presentatie van Praxis kwam ik erachter hoe effectief praktische persoonlijke video’s 100% gebaseerd op interesses van de doelgroep ingezet kunnen worden op social media als TikTok en YouTube. Korte uitleg video’s over hoe je een muur verft of kast in elkaar timmert zijn ontzettend effectief voor de bouwwinkel!’ Praxis laat het groeiende belang van visuele content zien en hoe praktische video’s een directe impact hebben op klantbetrokkenheid en verkoop. Dit zien we ook steeds meer in B2B-marketing. Door medewerkers in te zetten en te laten vertellen over de oplossingen/diensten die jouw organisatie biedt, wordt de communicatie persoonlijker en toegankelijker, juist als het product dat je verkoopt ingewikkeld is. Dit vergroot de betrokkenheid van je klanten!
  2. Michelle was vooral geboeid door de sessie van WADM over branding in B2B: ‘Een zeer boeiende presentatie van WADM over de noodzaak van branding in B2B waarin duidelijk werd dat een goede balans tussen brand marketing en performance marketing meer oplevert dan de meeste organisaties beseffen. Reden voor een nieuwe Baggr blog over dit onderwerp.
  3. Trudy raakte geïnspireerd door de keynote van Rico Bakker, auteur van ‘De kracht van een slecht idee’: ‘Mijn take away is uit de keynote van Rico Bakker die het boek schreef ‘De kracht van een slecht idee’. Rico vertelt dat als we nieuwe oplossingen willen, we anders moeten leren denken. En als we anders willen denken, we andere vragen moeten stellen. Vragen die leiden tot krankzinnige, onrealistische en slechte ideeën helpen ons om los te komen van ‘vastgeroeste’ patronen. Hij daagde ons met verschillende opdrachten uit om daadwerkelijk ‘vastgeroeste’ patronen los te laten. Heel simpel voorbeeld: door ‘ja’ te moeten zeggen als het logische antwoord ‘nee’ is. Heel even lukt het om het patroon te doorbreken en hop, daar duikt het toch weer omhoog. Nieuwe uitdaging voor mezelf de komende tijd: andere vragen stellen voor nieuwe creatieve ideeën voor onze klanten.’ Dit benadrukt het belang van creatieve denkwijzen in marketing en hoe we soms buiten onze comfortzone moeten treden om echt innovatieve ideeën te ontwikkelen.
  4. Milou reflecteerde op het belang van luisteren naar je doelgroep, zelfs als ze moeilijk te bereiken zijn: ‘Meerdere inspirerende sessies bijgewoond, maar wat mij het meest bij bleef is het belang om naar je doelgroep te luisteren, ook al is je doelgroep moeilijk te bereiken. De doelgroep van Intertoys is kinderen. Celvin de Bie, Head of Marketing bij Intertoys, vertelde dat zij toch een manier hebben gevonden om precies te achterhalen waar hun behoeften liggen. Door met de kinderen in gesprek te gaan en écht naar ze te luisteren, hebben ze nu de juiste contentstrategie bepaalt.’ Deze les is cruciaal voor elke organisatie: de sleutel tot succes ligt vaak in het begrijpen van je doelgroep, zodat je ze effectief bereikt. Hoe ga jij in gesprek met je doelgroep? 

Het evenement heeft ons opnieuw laten zien hoe dynamisch en innovatief het marketingvakgebied is. We kijken ernaar uit om deze nieuwe ideeën en strategieën toe te passen bij onze klanten. Tot de volgende NIMA Marketing Day!