

‘What is the one thing we could do better?’
Feedback wordt meestal gewaardeerd. Het geeft ons inzicht in wat we goed en minder goed doen. Het is letterlijk feed’back’ – je kijkt terug op het verleden.
Thomas Barta gaf tijdens zijn keynote op de NIMA Marketing Day 5 tips die succesvolle marketingleiders toepassen. Feedforward geven in plaats van feedback was er daar één van. Want de toekomst kun je veranderen, het verleden niet. Bij feedforward geef je vooraf aan welk gewenst gedrag je van de ander verwacht. Daarmee leg je de focus op hoe iemand het in de toekomst gaat doen en niet op hoe het in het verleden is gegaan.
Hetzelfde kun je toepassen op het vragen naar de ervaringen van de klant. Krijg je vaak feedback terug die vaag en niet meteen te vertalen is naar toepasbare acties en verbeterpunten? Vraag je klant dan één ding te benoemen wat beter zou kunnen. Je zult versteld staan van de concrete tips die je wél meteen kunt toepassen.
Dus vraag de volgende keer niet: hoe vond je de samenwerking?
Maar: wat is dat ene ding dat we de volgende keer beter kunnen doen?
Meer tips over hoe je van klanten fans maakt? Lees deze blog.