Qiss-IT
Vanuit hun oorsprong zijn ze met de missie ‘meer vrouwen in de IT’ voorloper in de markt van traineeshipbureaus. Daarmee maken ze hét verschil in de markt. Vooruitstrevend als zij zijn, stellen ze zichzelf nu de vraag of die positionering nog voldoende onderschrijft waar ze ook in de toekomst voor willen staan. Wat is de volgende stap waarmee QISS IT de voorloper in de markt blijft en het verschil maakt voor hun trainees en opdrachtgevers? Dat is de vraag waar QISS IT mee naar Baggr kwam. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag ontwikkelden we een sessie om samen met het team in deze vraag te duiken en vervolgens te komen tot een vernieuwd merkverhaal.
Een goed begin is het halve werk
Zoals het spreekwoord al zegt: een goede voorbereiding is ontzettend belangrijk. Om deze reden hebben wij ons, voorafgaand aan de sessie, verdiept in de behoeftes en de visie van QISS IT en hebben we op basis daarvan de sessie ontwikkeld. Elke sessie over merkpositionering vullen we in vanuit de specifieke klantvraag. In deze sessie ligt de focus vooral op creativiteit. We zetten creatieve werkmethoden in en stimuleren het creatief denken van de groep om op een andere manier te kijken naar het merk en de organisatie om zo nieuwe inzichten naar boven te halen. De aanpak van de sessie in het kort: van divergeren naar convergeren, vanuit inhoud en met creativiteit.
Wat is merkpositionering?
Niet alle deelnemers hebben een merk of marketing achtergrond, daarom beginnen we de sessie met het op een interactieve wijze meer beeld geven bij wat positioneren inhoudt. En hoe een sterke positionering je als organisatie helpt in het bereiken van (commerciële) doelen. Merkpositionering gaat simpelweg om de plek die jij als merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Bij merkpositionering is het belangrijk dat dit plekje uniek is en dat mensen het als reden zien om jou te verkiezen boven andere organisaties en/of merken. Een element dat hier een cruciale rol in speelt is emotie.
Inhoud van de sessie
Aan de hand van verschillende opdrachten en spellen, het werken met beelden en andere creatieve activiteiten, gaan we samen met het team dieper in op waar zij als QISS IT op dit moment voor staan en waar zij in de toekomst voor willen gaan. Onderwerpen lopen uiteen van het samen sparren over de aantrekkelijkheid van QISS IT en samen dromen over QISS IT over 5 jaar tot het bepalen van de kernwaarden en het achterhalen van de belangrijkste drijfveer van de organisatie.
Een van de opdrachten is ‘Dromen’. Tijdens deze opdracht worden de deelnemers uitgedaagd om na te denken over waar zij als organisatie in de toekomst willen staan. En dan niet vanuit hun eigen standpunt, maar vanuit het standpunt van hun collega’s, de trainees, en vanuit hun (potentiële) klanten. Op deze manier worden zij gestimuleerd om na te denken over de behoeften en dromen van anderen, om op basis daarvan een mening te vormen over de toekomstvisie van de eigen organisatie.
Ook het kernwaardenspel is onderdeel van het programma. Elk teamlid mag drie kernwaarden kiezen op basis van beelden die op tafel liggen. Vervolgens wordt hen gevraagd bij elke waarde te vertellen waarom ze gekozen hebben voor die specifieke waarde én, nog belangrijker, hoe zij vinden dat QISS IT daar invulling aangeeft. Binnen de organisatie en naar klanten toe. Waarden maken namelijk pas het verschil als geconcretiseerd wordt op welke manier je ze laat ervaren aan medewerkers en klanten.
Na een middag intensief werken, sluiten we de dag tevreden af met een gezellige borrel!
Het resultaat: een vernieuwd merkverhaal
Op basis van alle ingrediënten uit de sessie aan ons de taak om het vernieuwde merkverhaal te schrijven. Nieuwsgierig wat het geworden is? Lees het verhaal hier.
Wil jij ook aan de slag met een vernieuwde of compleet nieuwe positionering voor jouw organisatie? We gaan graag met je in gesprek om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.