Enthousiasme werkt aanstekelijk. Zet daarom je enthousiaste collega’s in om een positieve bijdrage te leveren aan het bereik van je content. Maar wat is content precies? Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een blog, video of klantverhaal. Het inzetten van content om je doelgroep van waardevolle informatie te voorzien – zonder deze direct te koppelen aan je producten of diensten – noemen we content marketing. Daarmee zorg je voor zichtbaarheid en onderscheid je je van je concurrenten. Mits je content relevant is voor de doelgroep én je weet hoe je die doelgroep maximaal bereikt.
Consumenten zijn kieskeurig en hebben een voorkeur voor bedrijven die aansluiten bij hun overtuigingen, waardes en normen. Wil je die aansluiting vinden? Onderscheid je dan met echte en authentieke content. Dit kun je doen door je collega’s in te zetten – dit zijn na klanten de belangrijkste ambassadeurs van je merk. Zij kunnen het merk, hun visie op de markt, trends en ontwikkelingen of innovaties op hun eigen manier tot leven brengen. Ook hebben ze allemaal een eigen netwerk van (oud-)collega’s, vrienden, familie en studiegenoten. Dit netwerk is vaak sterker dan het netwerk van de organisatie. Daarom geven we in deze blog 5 tips voor het inzetten van je collega’s voor maximaal bereik van je content.
1. Stuur nieuwe content rond
Staat er nieuwe content online? Ga er niet vanuit dat je collega’s dit zelf in de gaten houden. Stel iedereen op de hoogte door een mailtje te sturen met daarin links naar de nieuwe content. Dit is een goede manier om je collega’s te betrekken en om de content meer te laten leven binnen de organisatie.
2. Sharing is caring
Als je dan toch een mailtje stuurt, vraag je collega’s dan meteen om de content via social media te delen – het liefst met een persoonlijke note. Hoe je dat doet? Door je collega’s inzicht te geven in het effect ervan. Zo zien ze er zelf het belang van in en dragen ze enthousiast een steentje bij. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het aantal likes of websitebezoekers als iedereen de nieuwe blog deelt? Verplichten werkt daarentegen juist averechts – daar prikken mensen snel doorheen.
3. E-mailhandtekening
Maak een banner voor in je e-mailhandtekening en stuur deze naar je collega’s, zodat zij deze ook aan hun handtekening kunnen toevoegen. Een kleine moeite, waarmee elke uitgaande mail zorgt voor verdere verspreiding van je nieuwe content!
4. Persoonlijke mails
Stimuleer je collega’s om relevante content via een persoonlijke mail met hun relaties te delen. Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven over de trends in de industrie of het vakgebied waar jullie je in bevinden? Dan hebben je collega’s vast relaties die iets aan die info hebben!
5. Collega’s aan het woord
Laat je collega’s zelf content schrijven. Zo krijgt je organisatie een menselijk gezicht en – als het goed is – kennen je medewerkers alle ins en outs van je merk en de markt waarin de organisatie zich begeeft. Doordat je collega’s échte voorbeelden uit hun eigen ervaring in de content verwerken, krijgt je content een persoonlijk tintje en dat vinden mensen leuk om te lezen. De collega die de content heeft geschreven kun je taggen op social media, wat weer zorgt voor een groter bereik.
Zijn je collega’s geen schrijvers en kun je wel wat hulp gebruiken? Dan kun je de teksten laten redigeren door een tekstschrijver. Wil je het schrijven helemaal uit handen geven? Dat kan met ghostwriting: een tekstschrijver schrijft de content, maar je medewerkers krijgen de credits.
Wil je sparren over het inzetten van je collega’s voor meer bereik? Dat doe ik graag. Stuur mij een mailtje via trudy@baggr.nl, neem telefonisch contact op via 06-51475192 of druk op de onderstaande knop: