

Online marketing helpt je organisatie om te groeien in bekendheid, bereik, leads én klanten. Door op de juiste momenten en op de juiste kanalen aanwezig te zijn word (en blijf) je top-of-mind bij je doelgroep. Denk je dat het beter kan of dat je kansen laat liggen? En wil je het maximale uit je online marketingactiviteiten halen? Lees dan snel verder, want in deze blog delen we 7 doeltreffende tips voor meer resultaat met je online marketing.
1. Een heldere strategie
Als je het maximale uit je online marketing wil halen, dan kun je niet om het maken van een online marketing strategie heen. Alleen op die manier weet je zeker dat de activiteiten allemaal op elkaar zijn afgestemd, wat je doelen zijn en welke middelen je daar het beste voor kunt inzetten. In het kort is dit waar je aan moet denken voor een heldere strategie:
- Doelstellingen: welke doelen heb je en wat wil je online bereiken?
- Doelgroep: wie is de doelgroep en waar is deze te vinden?
- Kanalen: wat zijn de juiste kanalen om de doelgroep te bereiken?
- Planning: hoe kun je zorgen voor een duidelijk overzicht en structuur?
- Evaluatie: hoe zorg je ervoor dat je scherp blijft en kunt blijven bijsturen?
2. Je website is de basis
Ondanks je huidige inspanningen, blijft de conversie nog uit. Een reden hiervoor kan zijn dat je website aan een update toe is. Dit is namelijk vaak waar de conversie plaatsvindt. Een goedwerkende en actuele website is daarom geen luxe, maar een noodzaak. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website goed werkt op mobiele telefoons en houd je website actueel met relevante updates.
3. Optimaliseer je website voor SEO
Je weet nu dat je website de basis is, maar wat als potentiële klanten je website helemaal niet kunnen vinden? Dan zijn al je inspanningen voor niks geweest. Daarom is het optimaliseren van je website voor zoekmachines cruciaal. Denk bijvoorbeeld aan de juiste zoekwoorden, het geven van omschrijvingen aan je afbeeldingen en het gebruik van tussenkoppen.
Wil je hier meer over weten? Lees dan deze blog met SEO tips geschreven door Esther.
4. Wees consistent
Consequent, consistent content. Het klinkt als een tongbreker, maar het is van groot belang als je resultaten wil boeken met je online marketing. Plaatst je organisatie de ene week vijf berichten op social media en de week erop helemaal niks? Dan kan het zomaar zijn dat je de ene week je volgers overweldigd, terwijl ze in een andere week vergeten dat je bestaat en met de concurrent in gesprek gaan die wel consequent en consistent van zich laat horen.
5. Variatie in je content
Voorkeuren en interesses kunnen verschillen, zelfs binnen een uitgebreid gesegmenteerde doelgroep. Hoewel je je online marketingactiviteiten natuurlijk zoveel mogelijk inricht op je ideale klant, houdt een goede contentstrategie daarom ook rekening met variatie. En zelfs je ideale klant wil niet altijd dezelfde content voorgeschoteld krijgen en heeft wel eens behoefte aan variatie. Variëren kun je bijvoorbeeld door updates over klantprojecten af te wisselen met trends en ontwikkelingen in je branche en persoonlijke berichten. Ook helpt het om contentvormen met elkaar af te wisselen, zoals tekst, video’s en foto’s.
6. Zorg voor samenhang tussen kanalen
Variatie is goed, maar zorg er wel voor dat er samenhang is tussen kanalen. Deel je op LinkedIn serieuze updates over de projecten waar je organisatie aan werkt, terwijl je op Instagram alleen maar foto’s van de vrijdagmiddagborrel deelt? Dan kan dit als heel verwarrend worden ervaren. Dit betekent niet dat je exact dezelfde content hoeft te delen op alle kanalen. Zo mag LinkedIn echt wel wat zakelijker, terwijl Instagram weer wat persoonlijker mag. Maar zorg er wel voor dat je organisatie en de manier van communiceren herkenbaar blijft en dat de content op de verschillende kanalen elkaar versterkt.
7. Meten is weten!
Cliché, maar waar. Door je online marketing activiteiten te meten weet je of je op de goede weg bent. En kun je, indien nodig, zo snel mogelijk bijsturen. Pas je bovenstaande tips toe? Dan ga je daar gegarandeerd het resultaat van zien. Bijvoorbeeld omdat het aantal volgers op social media stijgt, je website meer bezoekers krijgt en je omzet omhoog gaat.
Bonus tip: laat de Baggr Online Marketing Scan uitvoeren
Bovenstaande tips gaan je zeker vooruit helpen, maar ze zijn niet specifiek op jouw organisatie toegespitst. Wil je graag concrete tips en adviezen, waar je direct mee aan de slag kunt? En die aansluiten bij jouw organisatie, doelgroep, branche en wensen? Laat dan de Baggr Online Marketing Scan uitvoeren. Deze scan is geen ‘one size fits all’, maar persoonlijk maatwerk. Na de scan kun je meteen actie ondernemen en hoef je de adviezen en verbeteringen alleen maar door te voeren. Zo maak je écht grote stappen met je online marketing. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar deze pagina of neem direct contact op met Esther via mail (esther@baggr.nl) of telefoon (06-18418243).