Instagram voor B2B-organisaties: de 7 must-do’s

Je bedrijf promoten via social media? Dan denk je als B2B-organisatie in eerste instantie niet aan Instagram. Maar in een tijd waar grenzen tussen werk en vrije tijd steeds meer vervagen en met ruim 8 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Nederland biedt Instagram vandaag de dag enorme kansen voor B2B- bedrijven. Namelijk om een menselijke band op te bouwen. Om te werken aan (zakelijke) relaties en loyaliteit met je volgers. Maar ook om je innovativiteit en creativiteit naar buiten te dragen, uiteraard wel met een duidelijke strategie.

Jarenlang waren tieners de grootste groep actieve gebruikers op dit platform. Maar in de afgelopen jaren zijn zij vertrokken naar andere social media zoals Snapchat en TikTok en zijn de 20-39 jarige inmiddels degenen die het grootste aandeel hebben op Instagram. Een groep van young professionals die social media dag en nacht gebruikt, zowel privé als zakelijk. Daarnaast zijn deze millenials steeds vaker de besluitvormers binnen een organisatie. Een belangrijk aspect wat veel bedrijven over het hoofd zien. Het is dus zaak om ook hen te overtuigen van jouw toegevoegde waarde als organisatie.

In deze blog bespreken we 7 must-do’s voor B2B organisaties en geven we tips hoe je deze inzet voor jouw organisatie. Kies de mix die past bij jouw organisatie!

1. Maak impact met veelzijdige content

Een van de meest impactvolle manieren om je publiek op Instagram de vergroten is door verschillende contentvormen te gebruiken. Dus niet alleen foto’s maar ook video’s, reels en carrousels. Ieder type content heeft zijn eigen kracht. Zo gebruik je carrousels om gedetailleerde informatie te verstrekken van bijvoorbeeld whitepapers of stap-voor-stap handleidingen. Terwijl reels en video’s een meer dynamische en boeiende inhoud bieden zoals bijvoorbeeld een recap van een presentatie of team-uitje.

2. Positioneer jezelf als thought leader

Een term die je steeds vaker hoort, maar wat houdt thought leadership nu precies in? Het is een vorm van contentmarketing waarbij je gebruik maakt van het talent, de ervaring en de passie binnen je bedrijf om de belangrijkste vragen van je klant over een bepaald onderwerp te beantwoorden. Je probeert je hiermee te onderscheiden van de rest aangezien we inmiddels leven in een tijdperk waarin iedereen goede producten heeft. Wat maakt jou dan onderscheidend?

Dat laat je zien via Instagram door waardevolle inzichten en expertises te delen in langere posts, video’s of een serie van posts die dieper ingaan op specifieke onderwerpen binnen je vakgebied. Dit helpt niet alleen om je bedrijf en diensten als betrouwbaar en deskundig te positioneren, maar trekt ook een publiek aan dat op zoek is naar hoogwaardige, informatieve content. Zie onze carrousel waarin we in 7 slides tips geven over het onderwerp SEO.

3. Boost je bereik met samenwerkingen

Het leuke aan Instagram is dat jij zelf bepaalt welke strategie je kiest als het aankomt op de boodschap en content die je deelt om een community op te bouwen rondom jouw organisatie en merk. Een strategische zet kan zijn samen te werken met invloedrijke personen en experts uit jouw branche. Zij dragen bij aan het vergroten van je bereik. Deze experts kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan live sessies op Instagram, gastposts schrijven of je producten en diensten in hun eigen posts bespreken. Door samen te werken met deze experts, trek je hun volgers aan en vergroot je je eigen netwerk.

4. Vertel het verhaal van je merk

Gebruik Instagram om het verhaal van je merk te vertellen. Deel de oprichting van je bedrijf, je missie en visie! Verhalende content helpt om een emotionele band met je volgers op te bouwen en maakt je merk menselijker en benaderbaar. Een mooi voorbeeld is die van onze klant KWEEKERS (zie onderstaand) waarin ze je meenemen in de oprichting van het bedrijf.

5. Promoot je producten op een sympathieke manier

Dat klinkt uiteraard heel logisch. Maar hoe breng je dit op een sympathieke en visueel aantrekkelijke manier in beeld? Dit kan door middel van foto’s, demonstratievideo’s en klantrecensies. Benadruk niet alleen de kenmerken van je producten, maar ook de voordelen en toepassingen om potentiële klanten te laten zien hoe je producten en oplossingen hen kunnen helpen. Zie bovenstaand voorbeeld van onze klant Acorel over hun SAP inspiratiesessie.

6. Deel inspirerende klantsuccessen

Waarschijnlijk deel je ze al op de website en LinkedIn-pagina van het bedrijf, maar waarom niet via Instagram? Verhalen en getuigenissen van tevreden klanten die baat hebben gehad bij je producten of diensten versterken het vertrouwen in je merk en inspireren anderen om ook van je diensten gebruik te maken. Bekijk bovenstaand de stories van Acorel en hun klantverhaal over Royal Swinkels family brewers in de vorm van een video.

7. Zet je team in de spotlight

Laat de gezichten achter je bedrijf zien! Deel verhalen over je teamleden, hun rol binnen de organisatie en wat hen motiveert. Dit helpt een meer persoonlijke connectie met je publiek op te bouwen en versterkt het gemeenschapsgevoel onder je volgers. Een inspirerend voorbeeld is die van KWEEKERS waarbij ze de volgers actief meenemen in het leren kennen van hun collega Anne.

Kortom, Instagram is niet langer alleen het domein van tieners en lifestyle-influencers. Richt je op het creëren van waardevolle, dynamische en boeiende content om je bedrijf op een sympathieke manier de positioneren. Dit in combinatie met een doordachte strategie leidt ertoe dat Instagram jouw marketing naar een hoger niveau brengt.

Ben je op zoek naar inspiratie voor je eigen organisatie en wil je ons team beter leren kennen? Volg dan vanaf nu Baggr op Instagram.