

Het bouwen van relaties en het kopen van producten werd al voor een groot deel online gedaan. Ook in B2B. Mensen willen online geïnspireerd worden over trends & ontwikkelingen, uitdagingen & ambities en innovaties. Ze willen zich zonder tussenkomst van persoonlijk contact oriënteren op oplossingen, diensten en producten. Ontdekken welke organisatie het beste bij hen past. Door COVID-19 is dit online deel van de marketingsalesfunnel nog veel groter geworden! Wat betekent dit voor je online presentatie? Dat iets zo simpel als een profielfoto al het verschil kan maken om bedrijven en klanten met elkaar in contact te brengen. Een eerste indruk maak je zelfs alleen al met je profielfoto op LinkedIn.
Eveline van Zeeland en Jörg Henseler deden hier onderzoek naar. Participanten moesten foto’s van consultants in volgorde zetten met welke externe kracht ze bij voorkeur zouden willen samenwerken. Wat bleek? Participanten hadden de voorkeur voor foto’s van consultants met een relatief smal gezicht. Je vraagt je vast af waarom dat zo is. Uit eerder onderzoek is gebleken dat een smal gezicht geassocieerd wordt met betrouwbaarheid in mannen. Wanneer je profielfoto er betrouwbaar uitziet, zorgt het er zelfs voor dat je online interacties strategischer kan inzetten dan persoonlijke ontmoetingen. Geldt dit ook voor vrouwen? Dat moet nog verder onderzocht worden.
Benieuwd naar het onderzoek? Lees dan dit artikel op de website van The Academic Times.
Of wil je weten hoe je je collega’s kunt inzetten voor maximaal bereik van je content? Lees dan deze blog met 5 manieren waarop je collega’s kunnen bijdragen aan meer bereik.