Data-driven marketing: wat kun je ermee?

Data driven of datagedreven marketing, natuurlijk heb je er al wel eens over gehoord, maar wat houdt het precies in? Kort gezegd is datagedreven marketing een vorm van online marketing waarbij je data gebruikt om inzichten te krijgen. Deze data verzamel je via verschillende kanalen, bijvoorbeeld sociale media, website en/of e-mail. Echter, het verkrijgen van data is niet het enige. Met deze informatie moet uiteraard iets gebeuren. Het moet geïnterpreteerd worden. Wat betekenen de cijfers? Welke conclusies trek je op basis van de resultaten? En welke adviezen geef je mee naar aanleiding van deze data?

Welke content wordt het beste ontvangen?

De mogelijkheden van datagedreven marketing zijn eindeloos en nog altijd zijn er ontwikkelingen gaande. Eén van de belangrijkste dingen die je als organisatie met data kunt doen? Achterhalen welke content voor jouw doelgroep het beste werkt. Hier kom je achter door te checken welke content ze bekijken, waar ze op klikken, hoe lang ze een pagina bezoeken.

Het verzamelen van gegevens

Het begint dus allemaal met het verzamelen van gegevens. Dit kan simpelweg via sociale media kanalen als LinkedIn én via hulpvolle tools als Google Analytics. Stel dat je alleen geïnteresseerd bent in het aantal weergaven op LinkedIn, dan heb je aan de data vanuit dit platform voldoende. Wil je meer informatie over de website? Dan is Google Analytics je beste vriend.

Wat je allemaal met Google Analytics kunt? Heel veel! Google Analytics biedt je de mogelijkheid om allerlei informatie te vergaren vanuit Google. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website: paginabezoeken, tijdsduur op pagina, aantal bezoekers vanuit socials of e-mail en nog veel meer. Ook kun je meten hoeveel bezoekers een actie hebben ondernomen op je website. Dit kan een download van een e-book zijn, een inschrijving voor een nieuwsbrief of het klikken op een link. Met deze tool zie je wat jouw (potentiële) klanten interessant vinden, wat hun aandacht trekt en wat juist niet. En het meten van conversie draagt bij aan het succes van je organisatie.

Een groot voordeel van Google Analytics is dat het gratis is. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je met Analytics wilt gaan doen of er kosten aan zijn verbonden. Maar het aanschaffen van de software is in ieder geval gratis. Er is ook een betaalde versie van Analytics, ‘Google Analytics 360’, maar deze is alleen relevant voor grote bedrijven als Coolblue of Amazon.

Data visualiseren

Je hebt de (voor jou) belangrijkste data verzameld. En nu? Visualisatie! Zoals al eerder benoemd: het is ontzettend nuttig om data te verzamelen, maar uiteindelijk moet wel duidelijk zijn wat het precies betekent en wat je er vervolgens mee kunt doen. Visualisatie helpt hierbij. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden (of cijfers 😉). Data vanuit sociale media kanalen én vanuit Google Analytics kunnen gemakkelijk worden geïmporteerd naar een visualisatietool als Looker Studio.

Zie het volgende voorbeeld:

Je wil graag weten waar jouw websitebezoekers vandaan komen. Om hierachter te komen heb je data uit verschillende kanalen gehaald. De vraag is: welk percentage websitebezoekers komt van welke bron?

Dit is een simpel voorbeeld, maar spreekt boekdelen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat er vrijwel niemand is die de linker variant, ofwel de variant zonder visualisatie, duidelijker en sprekender vindt dan de rechter variant.

Heb je de data gevisualiseerd? Dan kun je er echt mee aan de slag. Op basis van figuren, grafieken en tabellen kun je gemakkelijk aflezen wat er op jouw kanalen gebeurt. Wat valt er op? Wat lijkt te werken? En wat niet? Hoe meer data je verzamelt, hoe duidelijker je beeldvorming wordt.

Content aanpassen op basis van de verkregen data

Wanneer de data is verzameld én gevisualiseerd, begin je aan de volgende stap: het aanpassen van jouw content op jouw doelgroep. Door middel van de verkregen data weet je beter naar welke content jouw doelgroep op zoek is en hoe je dit het beste kunt overbrengen. Wordt de ene pagina veel vaker bekeken dan de ander? Dan probeer je te achterhalen waar dat aan ligt. Conclusies trekken op basis van één voorbeeld is lastig, maar wanneer je de data langer bijhoudt, ontstaan er trends.

Wisselwerking tussen zender en ontvanger

Uiteindelijk is datagedreven marketing een wisselwerking. Je zendt informatie naar de doelgroep, zij interacteren ermee en vervolgens pas jij de content weer aan naar aanleiding van hun voorkeur. Dit is een eindeloos proces. Voorkeuren veranderen, waardoor ook content mee verandert. Maar wanneer je de data bij blijft houden, ontdek je dit tijdig en kun je er ook op anticiperen. Zodat jij je content zo goed mogelijk aan laat sluiten bij de behoeften van jouw doelgroep.

Data en artificial intelligence

Inmiddels kunnen we er niet meer omheen: Artificial Intelligence (AI). Maar waar gaat het naartoe met alle mogelijkheden die AI ons te bieden heeft? De krachtigste combinatie op dit moment: Data en AI. Maar, zonder data kan AI niet bestaan. We hoeven ons dus geen zorgen te maken dat AI onze baan overneemt. Dagelijks wordt er meer en meer data gegenereerd via onder andere CRM-systemen, sitegedragingen en marketingresultaten. Voor ons als marketingprofessionals is het simpelweg onmogelijk om alle data te verzamelen én te analyseren. AI helpt je hierbij én kan het met een snelheid die voor ons onmogelijk is. Hiermee bespaar je kostbare tijd en kun je meer tijd besteden aan taken die meer aandacht nodig hebben. Daarnaast helpt AI je om marketingactiviteiten te automatiseren.

Denk hierbij aan email flows, A/B-testen of het maken van rapportages. Uiteindelijk, als alle data op de juiste manier is verwerkt, kan AI zelfs hele automatische workflows bouwen die hyperpersonalisatie toepassen. Hiermee genereert AI teksten op basis van de verkregen data en ontvangen (potentiële) klanten hele persoonlijke berichten. Hierbij geldt: hoe meer data er beschikbaar is, des te beter AI zijn werk kan doen.

Datagedreven marketing als uitkomst

Kort gezegd: de mogelijkheden zijn eindeloos én het maakt het makkelijker om beslissingen te onderbouwen. Je kunt adviezen geven, inzichten bieden en conclusies trekken. Alles op basis van jouw data. Data zijn namelijk feitelijk, dus daar valt niet over te twisten. Dit betekent overigens niet dat er geen mensenhanden meer bij nodig zijn. Het interpreteren van data en het formuleren van de adviezen wordt nog altijd door mensen gedaan. Bovendien hoeft het niet lastig te zijn. Zeker wanneer je de geschikte tools hebt uitgezocht en de nodige informatie in bijvoorbeeld Looker Studio of Power BI hebt geplaatst. Data worden live bijgehouden, dus kun je blijven volgen wat de ontwikkelingen zijn. Heb jij je al verdiept in datagedreven marketing binnen jouw organisatie? Of zoek je een bureau die je helpt met datagedreven marketing? Bij Baggr helpen we je graag!