
Data-driven of datagedreven marketing; wellicht heb je er al wel eens over gehoord, maar wat houdt het precies in? Kort gezegd is datagedreven marketing een vorm van online marketing waarbij je data gebruikt om inzichten te krijgen. Deze data verzamel je via verschillende kanalen, bijvoorbeeld sociale media, website of e-mail. Echter, het verkrijgen van data is niet het enige. Met deze informatie moet uiteraard iets gebeuren. Het moet geïnterpreteerd worden. Wat betekenen de cijfers? Wat kun je op basis daarvan concluderen? En welke adviezen kun je meegeven naar aanleiding van deze data?
Welke content wordt het beste ontvangen?
De mogelijkheden van datagedreven marketing zijn eindeloos en nog altijd zijn er ontwikkelingen gaande. Eén van de belangrijkste dingen die je als organisatie met data kunt doen? Achterhalen welke content voor jouw doelgroep het beste werkt. Hier kun je achter komen door te checken welke content zij bekijken, waar zij op klikken, hoe lang zij een pagina bezoeken etc.
Het verzamelen van gegevens
Het begint dus allemaal met het verzamelen van gegevens. Dit kan simpelweg via sociale media kanalen als LinkedIn én via hulpvolle tools als Google Analytics. Stel dat je alleen geïnteresseerd bent in het aantal weergaven op LinkedIn, dan heb je aan de data vanuit dit platform voldoende. Wil je meer informatie over de website? Dan is Google Analytics je beste vriend.
Wat je allemaal met Google Analytics kunt? Heel veel! Is het antwoord. Google Analytics biedt je de mogelijkheid om allerlei informatie te vergaren vanuit Google. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website. Paginabezoeken, tijdsduur op pagina, aantal bezoekers vanuit socials of e-mail en nog veel meer. Met deze tool zie je wat jouw (potentiële) klanten interessant vinden, wat hun aandacht trekt en wat juist niet.
Data visualiseren
Je hebt de (voor jou) belangrijkste data verzameld. En nu? Visualisatie! Zoals al eerder benoemd: het is ontzettend nuttig om data te verzamelen, maar uiteindelijk moet wel duidelijk zijn wat het precies betekent en wat je er vervolgens mee kunt doen. Visualisatie helpt hierbij. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden (of cijfers 😉). Data vanuit sociale media kanalen én vanuit Google Analytics kunnen gemakkelijk worden geïmporteerd naar een visualisatietool als Data Studio.
Zie het volgende voorbeeld:
Je wilt graag weten waar jouw websitebezoekers vandaan komen. Om hierachter te komen heb je data uit verschillende kanalen gehaald. De vraag is: welk percentage websitebezoekers komt van welke bron?